Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ohjattuun harjoitteluun perehdyttäminen kirurgian poliklinikalla : opiskelijavastaavien näkemyksiä

Pentikäinen, Laura; Svensson, Petra (2017)

Avaa tiedosto
Pentikainen_Laura_Svensson_Petra.pdf (598.1Kt)
Lataukset: 


Pentikäinen, Laura
Svensson, Petra
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319407
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla opiskelijavastaavien näkemyksiä ohjattuun harjoitteluun perehdyttämisestä kirurgian ajanvarauspoliklinikalla. Tavoitteena on, että saatua tietoa voidaan käyttää, kun ohjattuun harjoitteluun perehdyttämistä kehitetään. Työ toteutettiin yhdessä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kanssa.

Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea opiskelijavastaavaa yhdessä HUS:n kirurgian poliklinikan yksikössä. Haastattelumuotona oli teemahaastattelu ja se toteutettiin ryhmähaastatteluna. Osallistuminen haastatteluun oli vapaaehtoista ja kaikkia osallistujia pyydettiin allekirjoittamaan kirjallinen suostumus. Haastattelu nauhoitettiin ja litteroitiin kirjalliseen muotoon, jonka jälkeen aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä.

Sisällönanalyysin perusteella opiskelijavastaavien näkemyksistä nousi esiin neljä yläluokkaa, joiden pohjalta tuloksia kuvataan. Yläluokat ovat organisaatiotason perehdytys, yksikkötason perehdytys, opiskelija perehdytettävänä ja opiskelijavastaavien kokemukset perehdytyksestä. Opiskelijavastaavat kokivat opiskelijoiden ohjaamiseen liittyvän koulutuksen sekä kliinisen opettajan avun tärkeiksi perehdytyksen apuvälineiksi. Opiskelijan roolia perehdytyksessä korostettiin ja perehdytyksen katsottiin muodostuvan opiskelijan omat kiinnostuksen kohteet, tausta ja persoonallisuus huomioon ottaen. Perehdyttäminen ja opiskelijoiden ohjaaminen koettiin pääasiassa positiivisena ja opiskelijoiden näkemyksiä arvostettiin. Haasteita perehdytyksen toteutumiselle aiheutti liian vähäinen aika, kiire sekä opiskelijoiden suuri määrä.

Saatuja tuloksia voidaan käyttää osana työtä, jossa kehitetään sähköistä perehdytysopasta HUS-sairaaloihin ohjattuun harjoitteluun tuleville hoitoalan opiskelijoille. Tuloksia voidaan käyttää myös pohjana, kun ohjattuun harjoitteluun perehdyttämistä kehitetään ja siihen liittyviä jatkotutkimusaiheita pohditaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste