Vanhempien mediakasvatusta tukemassa : Mediakasvatustuokiot alle kouluikäisten lasten vanhemmille
Sonninen, Henna; Säkkinen, Anna (2017)
Sonninen, Henna
Säkkinen, Anna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120219358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120219358
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin toimeksiantajan toivomaa mediakasvatustoimintaa. Käytimme Mannerheimin lasten-suojeluliiton mediakasvatusmateriaaleja ja itse tuottamia materiaaleja. Tavoitteena oli, että vanhemmat pääsisivät jakamaan ajatuksiaan mediakasvatuksesta toistensa kanssa. Toiminnan avulla he saisivat uutta tietoa mediakasva-tuksesta ja siihen liittyvistä materiaaleista.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Iisalmen Perheentalo-yhteistyö, joka on kolmen järjestön yhteinen kumppanuus-malli. Perheentalo-yhteistyöhön kuuluvat Mannerheimin Lastensuojeluliiton Iisalmen yhdistys ry, Ylä-Savon Ensi- ja turvakotiyhdistys ry sekä Iisalmen Pelastakaa Lapset ry. Perheentalo-yhteistyö toteuttaa monenlaisia lapsiperheiden hyvinvointia tukevia palveluita Iisalmen alueella. Perheentalo-yhteistyö on myös mukana Ylä-Savon mediakas-vatustyöryhmässä, joka pyrkii tukemaan vanhempien mediakasvatustyötä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa toteutettiin neljä vanhempaintuokiota, joilla tuettiin vanhempien mediakasvatusvalmiuksia. Tuokiot järjestettiin Perhekeskus Onni ja Ilonassa, jossa kokoontuvat Perheentalo-yhteistyön vertaisryhmät. Tuokioilla käytettiin materiaaleina itse tuotettua videota ja linkkivinkki-vihkoa. Lisäksi käytettiin Mannerheimin lastensuojeluliiton tuottamia Media alle 3-vuotiaan arjessa -kuvakortteja sekä Meidän media -keskustelukortteja. Materiaalien avulla saatiin herätettyä vanhempien ajatuksia aiheesta. Korteilla myös pohjustettiin keskusteluja, joita tuokioissa käytiin. Vanhemmilta kerättiin palautetta tuokioiden onnistumisesta ja vanhempien tiedoista eri mediakasvatusmateriaaleista.
Tuokioiden avulla vanhemmat saivat uutta tietoa eri tutkimustuloksista, Internetissä olevista mediakasvatusmateri-aaleista. Lisäksi he saivat ohjeita ja neuvoja toisiltaan. Keskusteluissa vanhemmat pääsivät reflektoimaan omia ajatuksiaan mediakasvatuksen haasteista ja jakamaan niitä muiden vanhempien kanssa. Palautteen perusteella tuokioita pidettiin monipuolisina ja ilmapiiri tuokioilla koettiin avoimeksi ja rennoksi. Vanhempien mielestä tukea mediakasvatukseen on saatavilla riittävästi, mutta tällaiset vertaistukeen perustuvat tuokiot sekä Internet-materiaali ovat hyödyllisimpiä mediakasvatusta tukemaan.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Iisalmen Perheentalo-yhteistyö, joka on kolmen järjestön yhteinen kumppanuus-malli. Perheentalo-yhteistyöhön kuuluvat Mannerheimin Lastensuojeluliiton Iisalmen yhdistys ry, Ylä-Savon Ensi- ja turvakotiyhdistys ry sekä Iisalmen Pelastakaa Lapset ry. Perheentalo-yhteistyö toteuttaa monenlaisia lapsiperheiden hyvinvointia tukevia palveluita Iisalmen alueella. Perheentalo-yhteistyö on myös mukana Ylä-Savon mediakas-vatustyöryhmässä, joka pyrkii tukemaan vanhempien mediakasvatustyötä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa toteutettiin neljä vanhempaintuokiota, joilla tuettiin vanhempien mediakasvatusvalmiuksia. Tuokiot järjestettiin Perhekeskus Onni ja Ilonassa, jossa kokoontuvat Perheentalo-yhteistyön vertaisryhmät. Tuokioilla käytettiin materiaaleina itse tuotettua videota ja linkkivinkki-vihkoa. Lisäksi käytettiin Mannerheimin lastensuojeluliiton tuottamia Media alle 3-vuotiaan arjessa -kuvakortteja sekä Meidän media -keskustelukortteja. Materiaalien avulla saatiin herätettyä vanhempien ajatuksia aiheesta. Korteilla myös pohjustettiin keskusteluja, joita tuokioissa käytiin. Vanhemmilta kerättiin palautetta tuokioiden onnistumisesta ja vanhempien tiedoista eri mediakasvatusmateriaaleista.
Tuokioiden avulla vanhemmat saivat uutta tietoa eri tutkimustuloksista, Internetissä olevista mediakasvatusmateri-aaleista. Lisäksi he saivat ohjeita ja neuvoja toisiltaan. Keskusteluissa vanhemmat pääsivät reflektoimaan omia ajatuksiaan mediakasvatuksen haasteista ja jakamaan niitä muiden vanhempien kanssa. Palautteen perusteella tuokioita pidettiin monipuolisina ja ilmapiiri tuokioilla koettiin avoimeksi ja rennoksi. Vanhempien mielestä tukea mediakasvatukseen on saatavilla riittävästi, mutta tällaiset vertaistukeen perustuvat tuokiot sekä Internet-materiaali ovat hyödyllisimpiä mediakasvatusta tukemaan.