Markkinointiviestinnän kehittäminen : Case: Kylpyläsaari Oy
Siltala, Heidi (2017)
Siltala, Heidi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119188
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä Haapavedellä sijaitsevalle yritykselle. Kylpyläsaari Oy tarjoaa leirintäpaikkojen ja mökkien vuokraamista, sekä järjestää tapahtumia ja muuta oheistoimintaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yrityksen lähtökohtatilanteen tarkastelun avulla, mitä kehittämistä yrityksen markkinointiviestinnässä on, ja löytää oikeat markkinointiviestinnän keinot sekä kehittämisen kohteet.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena, jossa tietoperusta ja prosessi raportoitiin rinnakkain, eli niin sanotulla vetoketjumallilla. Teoriassa käytettiin hyväksi monipuolisesti alan kirjallisuutta sekä Internet-lähteitä muun muassa markkinoinnista sekä markkinointiviestinnästä. Lisäksi apuna käytettiin opiskelun aikana opittuja keinoja sekä omia kokemuksia ja tietoja yrityksestä, sekä sen toimintaympäristöstä.
Työn tuloksena saatiin kattava käsitys yrityksen markkinointiviestinnästä ja sen kehittämisen kohteista. Verkkosivut sekä sosiaalinen media tulevat olemaan tärkeimpiä markkinointiviestinnän keinoja jatkossakin ja niitä tukevat työssä esitellyt hakukonemarkkinointi, toimipaikka-, ulko- sekä lehtimainonta. Sanomalehdissä mainostaminen nähdään perinteisissä medioissa edelleen tärkeänä, sen suositun aseman takia. Esille tuotiin erityisesti markkinointiviestinnän aktiivisuuden ja ajantasaisten tietojen tärkeys sekä visuaalisuuden hyödyntäminen.
Markkinointiviestinnän seurantaan suositellaan Google Analytics-ohjelman käyttöönottoa, asiakkaiden keskustelujen ja arvioiden seurantaa sekä asiakastyytyväisyyskyselyitä. Työssä painotetaankin markkinointiviestinnän jatkuvan kehittämisen tärkeyttä ja ajan hengessä pysymistä. Tämä opinnäytetyö tuo uusia näkökulmia yrityksen markkinointiviestintään ja ohjaa sitä tehokkaampaan sekä parempaan markkinointiin ja sen seurantaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena, jossa tietoperusta ja prosessi raportoitiin rinnakkain, eli niin sanotulla vetoketjumallilla. Teoriassa käytettiin hyväksi monipuolisesti alan kirjallisuutta sekä Internet-lähteitä muun muassa markkinoinnista sekä markkinointiviestinnästä. Lisäksi apuna käytettiin opiskelun aikana opittuja keinoja sekä omia kokemuksia ja tietoja yrityksestä, sekä sen toimintaympäristöstä.
Työn tuloksena saatiin kattava käsitys yrityksen markkinointiviestinnästä ja sen kehittämisen kohteista. Verkkosivut sekä sosiaalinen media tulevat olemaan tärkeimpiä markkinointiviestinnän keinoja jatkossakin ja niitä tukevat työssä esitellyt hakukonemarkkinointi, toimipaikka-, ulko- sekä lehtimainonta. Sanomalehdissä mainostaminen nähdään perinteisissä medioissa edelleen tärkeänä, sen suositun aseman takia. Esille tuotiin erityisesti markkinointiviestinnän aktiivisuuden ja ajantasaisten tietojen tärkeys sekä visuaalisuuden hyödyntäminen.
Markkinointiviestinnän seurantaan suositellaan Google Analytics-ohjelman käyttöönottoa, asiakkaiden keskustelujen ja arvioiden seurantaa sekä asiakastyytyväisyyskyselyitä. Työssä painotetaankin markkinointiviestinnän jatkuvan kehittämisen tärkeyttä ja ajan hengessä pysymistä. Tämä opinnäytetyö tuo uusia näkökulmia yrityksen markkinointiviestintään ja ohjaa sitä tehokkaampaan sekä parempaan markkinointiin ja sen seurantaan.