Teatteria ilman lihasvoimia! : teatteri-ilmaisun ohjaajana integroiduissa työryhmissä
Ivaska, Outi (2008)
Ivaska, Outi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812154437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812154437
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee taiteellista työskentelyä integroiduissa työryhmissä teatteri-ilmaisun ohjaajana. Integroidulla ryhmällä tarkoitetaan niin sanottua sekaryhmää, jossa on sekä vammaisia että vammattomia henkilöitä.
Pyrin vastaamaan kysymykseen: minkälaisia asioita teatteri- tai tanssiryhmän vetäjän täytyy ottaa huomioon, kun työryhmässä on toimimisesteisiä ihmisiä? Kartoitan myös esitystaiteen soveltavien työmuotojen mahdollisuuksia ihmistä voimaannuttavana ja yhdenvertaisuutta edistävänä toimintana.
Aluksi kerron kuinka hahmotan ammatillisen identiteettini teatteri-ilmaisun ohjaajana oman harrastus-, opiskelu- ja työhistoriani kautta. Määrittelen, rajaan ja tarkennan myös opinnäytetyöni keskeisiä käsitteitä: soveltavaa teatteria, vammaisuutta ja kulttuurin saavutettavuutta yhteiskunnallista taustaa vasten.
Kulttuurin saavutettavuuteen liittyen avaan käytännön kokemuksiani integroiduissa työryhmissä kolmen havainnollisen esimerkkitapauksen kautta. Kuvailen työskentelyäni fasilitaattori-ohjaajana kahdessa devising-menetelmällä luodussa esittävän taiteen produktiossa, joiden työryhmät koostuivat sekä vammaisista että vammattomista ihmisistä. Pohdin myös oppimiskokemuksiani ohjaajana ryhmädynaamisen prosessin kautta.
Kolmas käytännön esimerkkini esittelee DanceAbility-tanssimenetelmää. DanceAbility on niin sanottua esteetöntä tanssia, joka on kehittynyt kontakti-improvisaatiosta integroitujen tanssiryhmien työtavaksi.
Palaan lopuksi teatteri-ilmaisun ohjaajan ammatilliseen rooliin taiteellisen, terapeuttisen ja kuntouttavan toiminnan yhdistäjänä muuttuvassa yhteiskunnassa.
Pyrin vastaamaan kysymykseen: minkälaisia asioita teatteri- tai tanssiryhmän vetäjän täytyy ottaa huomioon, kun työryhmässä on toimimisesteisiä ihmisiä? Kartoitan myös esitystaiteen soveltavien työmuotojen mahdollisuuksia ihmistä voimaannuttavana ja yhdenvertaisuutta edistävänä toimintana.
Aluksi kerron kuinka hahmotan ammatillisen identiteettini teatteri-ilmaisun ohjaajana oman harrastus-, opiskelu- ja työhistoriani kautta. Määrittelen, rajaan ja tarkennan myös opinnäytetyöni keskeisiä käsitteitä: soveltavaa teatteria, vammaisuutta ja kulttuurin saavutettavuutta yhteiskunnallista taustaa vasten.
Kulttuurin saavutettavuuteen liittyen avaan käytännön kokemuksiani integroiduissa työryhmissä kolmen havainnollisen esimerkkitapauksen kautta. Kuvailen työskentelyäni fasilitaattori-ohjaajana kahdessa devising-menetelmällä luodussa esittävän taiteen produktiossa, joiden työryhmät koostuivat sekä vammaisista että vammattomista ihmisistä. Pohdin myös oppimiskokemuksiani ohjaajana ryhmädynaamisen prosessin kautta.
Kolmas käytännön esimerkkini esittelee DanceAbility-tanssimenetelmää. DanceAbility on niin sanottua esteetöntä tanssia, joka on kehittynyt kontakti-improvisaatiosta integroitujen tanssiryhmien työtavaksi.
Palaan lopuksi teatteri-ilmaisun ohjaajan ammatilliseen rooliin taiteellisen, terapeuttisen ja kuntouttavan toiminnan yhdistäjänä muuttuvassa yhteiskunnassa.