Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lemmikkitarvikeverkkokauppojen käytettävyyden ja visuaalisuuden merkitys mobiililaitteilla

Varvia, Ani (2017)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Ani_Varvia.pdf (597.7Kt)
Lataukset: 


Varvia, Ani
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119317
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, minkälainen lemmikkitarvikeverkkokaupan mobiilisivusto koetaan helpoimmaksi ja miellyttävimmäksi käyttää.

Työn teoriaosuudessa on selitetty ja kerrottu tärkeimmistä verkkokauppojen käyttäjäkokemukseen vaikuttavista ominaisuuksista. Näitä ovat esimerkiksi niin sivuston värimaailma, yleinen ulkoasu ja kuvakkeet, käyttöliittymä kuin latausaikakin.

Tutkimusosuudessa haastateltiin viittä eri henkilöä. Testihenkilöissä oli sekä miehiä että naisia, ja heidän tekniset taitonsa vaihtelivat paljon. Testaajille annettiin tehtäväksi suorittaa viisi eri toimintoa kolmessa eri lemmikkitarvikeverkkokaupoissa, jonka aikana heidän toimintaansa seurattiin ja toiminnasta kerättiin muistiinpanoja. Jokaisen sivuston testaamisen jälkeen kysyttiin kysymyksiä, ja testaajat saivat kertoa mielipiteensä sivustosta. Testilaitteena toimi jokaisella testaajalla yksi ja sama Android-puhelin, jotta laitteistojen tai selainten erot eivät vääristäisi tuloksia.

Tutkimustulosten perusteella tehtiin johtopäätöksiä siitä, minkälaisia ominaisuuksia mahdollisimman hyvässä lemmikkitarvikeverkkokaupassa tulisi olla. Huomattiin, että sivustot joilla tuotteiden löytyminen oli hankalaa tai käyttö muuten tuotti vaikeuksia, aiheutti testaajissa turhautumista ja negatiivisia kommentteja. Käytettävyydellä on siis hyvin suuri merkitys yritykselle erityisesti sen liiketoiminnan kannalta. Sivustolla navigointi nousi kenties merkityksellisimmäksi asiaksi, kun tutkittiin sen käytettävyyttä.

Visuaalisuuden merkitys jäi opinnäytetyössä hieman vähäisemmäksi, mutta siitäkin saatiin tuloksia. Kirkkaat ja räikeät väriyhdistelmät koettiin vähemmän miellyttäviksi kuin ei-niin-räikeät. Jonkin verran saatiin myös mielipiteitä sivustojen ulkoasuista ylipäätään, kuvista ja mainoksista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste