dc.contributor.author | Varvia, Ani | |
dc.date.accessioned | 2017-12-04T08:18:20Z | |
dc.date.available | 2017-12-04T08:18:20Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2017120119317 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/137132 | |
dc.description.abstract | Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, minkälainen lemmikkitarvikeverkkokaupan mobiilisivusto koetaan helpoimmaksi ja miellyttävimmäksi käyttää.
Työn teoriaosuudessa on selitetty ja kerrottu tärkeimmistä verkkokauppojen käyttäjäkokemukseen vaikuttavista ominaisuuksista. Näitä ovat esimerkiksi niin sivuston värimaailma, yleinen ulkoasu ja kuvakkeet, käyttöliittymä kuin latausaikakin.
Tutkimusosuudessa haastateltiin viittä eri henkilöä. Testihenkilöissä oli sekä miehiä että naisia, ja heidän tekniset taitonsa vaihtelivat paljon. Testaajille annettiin tehtäväksi suorittaa viisi eri toimintoa kolmessa eri lemmikkitarvikeverkkokaupoissa, jonka aikana heidän toimintaansa seurattiin ja toiminnasta kerättiin muistiinpanoja. Jokaisen sivuston testaamisen jälkeen kysyttiin kysymyksiä, ja testaajat saivat kertoa mielipiteensä sivustosta. Testilaitteena toimi jokaisella testaajalla yksi ja sama Android-puhelin, jotta laitteistojen tai selainten erot eivät vääristäisi tuloksia.
Tutkimustulosten perusteella tehtiin johtopäätöksiä siitä, minkälaisia ominaisuuksia mahdollisimman hyvässä lemmikkitarvikeverkkokaupassa tulisi olla. Huomattiin, että sivustot joilla tuotteiden löytyminen oli hankalaa tai käyttö muuten tuotti vaikeuksia, aiheutti testaajissa turhautumista ja negatiivisia kommentteja. Käytettävyydellä on siis hyvin suuri merkitys yritykselle erityisesti sen liiketoiminnan kannalta. Sivustolla navigointi nousi kenties merkityksellisimmäksi asiaksi, kun tutkittiin sen käytettävyyttä.
Visuaalisuuden merkitys jäi opinnäytetyössä hieman vähäisemmäksi, mutta siitäkin saatiin tuloksia. Kirkkaat ja räikeät väriyhdistelmät koettiin vähemmän miellyttäviksi kuin ei-niin-räikeät. Jonkin verran saatiin myös mielipiteitä sivustojen ulkoasuista ylipäätään, kuvista ja mainoksista. | fi |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Haaga-Helia ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Lemmikkitarvikeverkkokauppojen käytettävyyden ja visuaalisuuden merkitys mobiililaitteilla | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/436 | |
dc.organization | Haaga-Helia ammattikorkeakoulu | |
dc.keyword | käytettävyys | |
dc.keyword | verkkokauppa | |
dc.keyword | mobiilikauppa | |
dc.keyword | käyttöliittymät | |
dc.keyword | visuaalisuus | |
dc.contributor.organization | Haaga-Helia ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Tietojenkäsittely|sv=Informationsbehandling|en=Business Information Technology| | |
dc.subject.discipline | Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma | |