Tutkimustietokannan luominen Microsoft Access -pohjalle : Alkuperäisen ZEF-tietokannan pohjalta
Haapala, Eetu (2017)
Haapala, Eetu
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119292
Tiivistelmä
Valitsin tämän opinnäytetyökseni, koska työ vaikutti sopivan haastavalta ja työtä ehdottava taho oli tuttu. Työtä ehdotti minulle opinnäytetyön teossa minua sittemmin opastanut Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin tilastotieteisiin perehtynyt erikoissuunnittelija. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Oulun kaupungin mielenterveyspalvelut.
Mielenterveyspalvelut tarvitsivat tietokantaa, josta saa enemmän tuloksia irti kuin heidän edeltävästä ZEF-kyselykoneella toimivasta tietokannasta, johon tutkittavat ovat internetin välityksellä tutkimuskyselyihin vastanneet. Työn tavoitteena oli luoda Microsoft Access tietokanta, joka mahdollisimman automaattisesti laskee kyselyjen summia, keskiarvoja ja eroavaisuuksia. Alkuperäinen ZEF-tietokanta ei kykene edellä mainittuihin tarkkoihin tuloksiin.
Työ suoritettiin ottamalla vanha tieto ulos ZEF:stä Microsoft Excelin käyttämässä .xls muodossa ja syöttämällä ne Microsoft Accessiin ennalta luotuun pohjaan. Tästä sitten pystyi luomaan sekä muokkaamaan lomakkeita, makrolaskuja ja raportteja. Microsoft Accessissa ilmeni yllättäviä ongelmia, kuten rajoitettu merkkien yhteismäärä vaakasarakkeissa ja ohjelman ajoittainen odottamaton sammuminen.
Työ onnistui hyvin vastaamaan tarkoituksiaan muutamia haasteita lukuun ottamatta. Esimerkiksi ohjelma ei osannut käsitellä suurta määrää lomakkeen muuttujia kerralla ja käyttäjän tuli itse järjestellä ne sopimaan sivulle. Tämä lisäsi työn määrää, mutta muihin kyselylomakkeisiin pystyi käyttämään samaa järjestelyperiaatetta.
Lopputuloksena uusi tietokanta sisältää tähän asti saadut tutkimusvastaukset, tulokset ja niistä tarvittavat laskut. Tietokantaan pystyy lisäämään uudet tulevat kyselytulokset ja valmis kaava laskee niistä tarvittavat tulokset. Tarvittavista tiedoista saa tulostettua raportin tutkittavan vastausten muutoksista ja keskiarvoista. Lopullinen tietokanta nopeuttaa tutkimus- ja hoitotyötä tutkimuskyselyjen tulosten helpomman tulkinnan avulla. Työtä voidaan jatkossa jalostaa eteenpäin.
Mielenterveyspalvelut tarvitsivat tietokantaa, josta saa enemmän tuloksia irti kuin heidän edeltävästä ZEF-kyselykoneella toimivasta tietokannasta, johon tutkittavat ovat internetin välityksellä tutkimuskyselyihin vastanneet. Työn tavoitteena oli luoda Microsoft Access tietokanta, joka mahdollisimman automaattisesti laskee kyselyjen summia, keskiarvoja ja eroavaisuuksia. Alkuperäinen ZEF-tietokanta ei kykene edellä mainittuihin tarkkoihin tuloksiin.
Työ suoritettiin ottamalla vanha tieto ulos ZEF:stä Microsoft Excelin käyttämässä .xls muodossa ja syöttämällä ne Microsoft Accessiin ennalta luotuun pohjaan. Tästä sitten pystyi luomaan sekä muokkaamaan lomakkeita, makrolaskuja ja raportteja. Microsoft Accessissa ilmeni yllättäviä ongelmia, kuten rajoitettu merkkien yhteismäärä vaakasarakkeissa ja ohjelman ajoittainen odottamaton sammuminen.
Työ onnistui hyvin vastaamaan tarkoituksiaan muutamia haasteita lukuun ottamatta. Esimerkiksi ohjelma ei osannut käsitellä suurta määrää lomakkeen muuttujia kerralla ja käyttäjän tuli itse järjestellä ne sopimaan sivulle. Tämä lisäsi työn määrää, mutta muihin kyselylomakkeisiin pystyi käyttämään samaa järjestelyperiaatetta.
Lopputuloksena uusi tietokanta sisältää tähän asti saadut tutkimusvastaukset, tulokset ja niistä tarvittavat laskut. Tietokantaan pystyy lisäämään uudet tulevat kyselytulokset ja valmis kaava laskee niistä tarvittavat tulokset. Tarvittavista tiedoista saa tulostettua raportin tutkittavan vastausten muutoksista ja keskiarvoista. Lopullinen tietokanta nopeuttaa tutkimus- ja hoitotyötä tutkimuskyselyjen tulosten helpomman tulkinnan avulla. Työtä voidaan jatkossa jalostaa eteenpäin.