Salesforce-alusta hyödyntäminen finanssiasiakkaan rekisteröitymis- ja luotonhakuprosessissa
Utilizing Salesforce to enroll a new customer and applying for credit
Nivus, Aleksi (2017)
Nivus, Aleksi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419477
Tiivistelmä
Insinöörityössä toteutettiin nykyaikaiselle finanssialan yritykselle tarkoitettua järjestelmää, joka toimii Salesforce-pilvipalvelualustalla. Sen tehtävänä on kyetä vastaanottamaan ja pitämään yllä asiakkailta saatua dataa. Järjestelmä sisältää kaksi tärkeää toiminnallisuutta: käyttäjän rekisteröitymisen sekä luoton hakemisen REST-rajapintoja hyödyntäen.
Insinöörityön toteuttaminen aloitettiin datamallin suunnittelulla. Malli suunniteltiin siten, että se tulisi olemaan mahdollisimman yksinkertainen ja käyttäisi mahdollisuuksien mukaan Salesforcen standardiominaisuuksia.
Insinöörityön varsinaisessa kooditoteutuksessa tehtiin edellä mainitut kaksi REST-rajapintaa. Rajapintojen toteutuksessa hyödynnettiin Salesforcen tarjoamaa Apex REST-rajapinta mallia ja JSON-dataformaattia. Näistä ensimmäinen rajapinta pitää huolen käyttäjän rekisteröitymisestä. Kyseisen rajapinnan toteutus on hyvin yksinkertainen, sillä se pitää sisällään vain mahdollisen vanhan asiakkaan etsimisen tietokannasta ja tallentaa tai päivittää asiakkaan tiedot. Sen sijaan toinen rajapinta, joka on suunnattu luotonhakuun, on toteutukseltaan huomattavasti edeltävää monimutkaisempi. Se vaati paljon ideointia ja Salesforcen toiminnallisuuden tutkimista, jotta kaikki haluttu toiminnallisuus saataisiin toteutettua.
Lopputuloksena insinöörityöstä syntyi järjestelmä, joka tarjoaa finanssialan yritykselle nykyaikaiset työvälineet sekä mahdollisuuden kehittyä ja vastata nopeasti muuttuviin markkinoihin. Tämän insinöörityön tuloksena pystyy uuden ajan finanssialan yritys palvelemaan asiakkaitaan tehokkaasti ja luotettavasti.
Insinöörityön toteuttaminen aloitettiin datamallin suunnittelulla. Malli suunniteltiin siten, että se tulisi olemaan mahdollisimman yksinkertainen ja käyttäisi mahdollisuuksien mukaan Salesforcen standardiominaisuuksia.
Insinöörityön varsinaisessa kooditoteutuksessa tehtiin edellä mainitut kaksi REST-rajapintaa. Rajapintojen toteutuksessa hyödynnettiin Salesforcen tarjoamaa Apex REST-rajapinta mallia ja JSON-dataformaattia. Näistä ensimmäinen rajapinta pitää huolen käyttäjän rekisteröitymisestä. Kyseisen rajapinnan toteutus on hyvin yksinkertainen, sillä se pitää sisällään vain mahdollisen vanhan asiakkaan etsimisen tietokannasta ja tallentaa tai päivittää asiakkaan tiedot. Sen sijaan toinen rajapinta, joka on suunnattu luotonhakuun, on toteutukseltaan huomattavasti edeltävää monimutkaisempi. Se vaati paljon ideointia ja Salesforcen toiminnallisuuden tutkimista, jotta kaikki haluttu toiminnallisuus saataisiin toteutettua.
Lopputuloksena insinöörityöstä syntyi järjestelmä, joka tarjoaa finanssialan yritykselle nykyaikaiset työvälineet sekä mahdollisuuden kehittyä ja vastata nopeasti muuttuviin markkinoihin. Tämän insinöörityön tuloksena pystyy uuden ajan finanssialan yritys palvelemaan asiakkaitaan tehokkaasti ja luotettavasti.