Ajoneuvon käyttäytymisen automaattinen analysointi
Karppinen, Juho-Pekka (2017)
Karppinen, Juho-Pekka
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419490
Tiivistelmä
Työn aiheena oli ajoneuvon käyttäytymisen automaattinen analysointi. Tavoitteena oli selvittää kuljettajan ja ajoneuvon analysoinnin menetelmät, perehtyä kuinka ajoneuvodataa voidaan kerätä ajoneuvon omalla anturoinnilla sekä tuottaa testattuja analysointimalleja, joilla kuljettajaa ja ajoneuvoa voidaan automaattisesti analysoida.
Työssä perehdyttiin tiedonkeruujärjestelmien toimintaan ja rakenteeseen sekä CAN-väylään, josta ajoneuvon omien anturien dataa voitaisiin kerätä talteen. Lähdekirjallisuuden avulla tutustuttiin kuljettajan ja ajoneuvon analysoinnin menetelmiin. Kuljettajan ja ajoneuvon manuaaliseen analysointiin perehdyttiin käyttämällä Motec i2 Pro -analysointiohjelmaa, jonka avulla luotiin ja testattiin erilaisia automaattisen analysoinnin kaavoja.
Työn lopputuloksena saatiin yhteensä 34 erilaista automaattisen analysoinnin mallia, joista osa toimii ilman datan vertailua. Osa automaattisen analysoinnin malleista vertaa tulostaan esimerkiksi toisen kuljettajan ajamaan tai eri kierroksen dataan. Työn tuloksena saadut analysointimallit ovat hyvä pohja kuljettajan ja ajoneuvon automaattisen analysointimallien jatkokehitykselle.
Työssä perehdyttiin tiedonkeruujärjestelmien toimintaan ja rakenteeseen sekä CAN-väylään, josta ajoneuvon omien anturien dataa voitaisiin kerätä talteen. Lähdekirjallisuuden avulla tutustuttiin kuljettajan ja ajoneuvon analysoinnin menetelmiin. Kuljettajan ja ajoneuvon manuaaliseen analysointiin perehdyttiin käyttämällä Motec i2 Pro -analysointiohjelmaa, jonka avulla luotiin ja testattiin erilaisia automaattisen analysoinnin kaavoja.
Työn lopputuloksena saatiin yhteensä 34 erilaista automaattisen analysoinnin mallia, joista osa toimii ilman datan vertailua. Osa automaattisen analysoinnin malleista vertaa tulostaan esimerkiksi toisen kuljettajan ajamaan tai eri kierroksen dataan. Työn tuloksena saadut analysointimallit ovat hyvä pohja kuljettajan ja ajoneuvon automaattisen analysointimallien jatkokehitykselle.