Osallisuus draamatoiminnassa koulussa
Brunni, Maija (2017)
Brunni, Maija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019159
Tiivistelmä
Kouluissa tapahtuvaan oppimiseen liittyvät tavoitteet ovat murroksessa. Opetussuunnitelman, opetusmenetelmien ja välineiden parissa tapahtuva muutos tuo opetukseen tarpeen uusille lähestymistavoille ja menetelmille, joissa oppijan osallisuus korostuu. Tässä opinnäytetyössä on keskitytty tutkimaan, miten draamaprosessien hyödyntäminen opetuksessa vaikuttaa oppilaiden osallisuuteen suhteessa oppimistilanteeseen ja opiskeltavaan aiheeseen.
Tutkimuksellisena näkökulmana opinnäytetyössä on osallisuus. Sitä tutkitaan käsitteellisenä osana draamatoimintaa sekä käytännön sovelluksena osana draamaprosessia ohjaavan opettajan työtä. Tutkimuksellisena menetelmänä käytetään toimintatutkimusta. Tutkimuksen tekijä on tutkijaroolissa sekä käytännön tekijä, että arvioija. Tutkimuksen kohteena ovat käytännön kokemukset draaman hyödyntämisestä opettajan työssä ja kouluympäristöön suunniteltu oppijaa osallistava draama-agenttitoiminta.
Draamatoimintaa hyödyntäviä oppimistilanteita analysoidaan suhteessa osallisuuden käsitteen näkökulmiin ja teorioihin. Osallisuuden lisäksi tutkitaan, kuinka draaman keinoin luoduilla oppimistilanteilla voidaan rikastaa oppisisältöä ja kuinka kokemuksellisella oppimisella voidaan lisätä näkökulmia opiskeltavaan aiheeseen.
Johtopäätöksinä todetaan draamatoiminnan kaltaisten menetelmien ja draamapedagogiikan hyödyntämisen koulussa lisäävän oppilaiden osallisuutta. Draamatoiminta mahdollistaa myös oppisisältöä rikastavia oppimistilanteita sekä luo uusia näkökulmia opiskeltaviin aiheisiin. Draaman parissa hyödynnetyillä työtavoilla ja menetelmillä voidaan vastata opetuksessa tapahtuvaan murrokseen ja uusiin tavoitteisiin. Draamatoiminnassa oppija on lähtökohtaisesti aktiivinen osallistuja. Oppijan osallisuudella on mahdollista saavuttaa voimaannuttava taso ja opetustilanteista syntyy kokemuksellisia. Osallisuuden näkökulmasta keskeistä on, että oppija itse osallistuu oppimistilanteen luomiseen, tuo näkökulmia oppisisältöön sekä luo henkilökohtaisen suhteen oppisisällön teemoihin ja aiheisiin. Draaman keinoilla saavutettavat hyödyt antavat pedagogisesti hyvän pohjan jäsentää uutta tietoa sekä luoda suhteita asioiden välille. Draamataitojen avulla oppijan on mahdollista myös harjoittaa kykyjään henkilökohtaisten taitojen, kuten tunteiden säätelyn taidon osalta.
Tutkimuksellisena näkökulmana opinnäytetyössä on osallisuus. Sitä tutkitaan käsitteellisenä osana draamatoimintaa sekä käytännön sovelluksena osana draamaprosessia ohjaavan opettajan työtä. Tutkimuksellisena menetelmänä käytetään toimintatutkimusta. Tutkimuksen tekijä on tutkijaroolissa sekä käytännön tekijä, että arvioija. Tutkimuksen kohteena ovat käytännön kokemukset draaman hyödyntämisestä opettajan työssä ja kouluympäristöön suunniteltu oppijaa osallistava draama-agenttitoiminta.
Draamatoimintaa hyödyntäviä oppimistilanteita analysoidaan suhteessa osallisuuden käsitteen näkökulmiin ja teorioihin. Osallisuuden lisäksi tutkitaan, kuinka draaman keinoin luoduilla oppimistilanteilla voidaan rikastaa oppisisältöä ja kuinka kokemuksellisella oppimisella voidaan lisätä näkökulmia opiskeltavaan aiheeseen.
Johtopäätöksinä todetaan draamatoiminnan kaltaisten menetelmien ja draamapedagogiikan hyödyntämisen koulussa lisäävän oppilaiden osallisuutta. Draamatoiminta mahdollistaa myös oppisisältöä rikastavia oppimistilanteita sekä luo uusia näkökulmia opiskeltaviin aiheisiin. Draaman parissa hyödynnetyillä työtavoilla ja menetelmillä voidaan vastata opetuksessa tapahtuvaan murrokseen ja uusiin tavoitteisiin. Draamatoiminnassa oppija on lähtökohtaisesti aktiivinen osallistuja. Oppijan osallisuudella on mahdollista saavuttaa voimaannuttava taso ja opetustilanteista syntyy kokemuksellisia. Osallisuuden näkökulmasta keskeistä on, että oppija itse osallistuu oppimistilanteen luomiseen, tuo näkökulmia oppisisältöön sekä luo henkilökohtaisen suhteen oppisisällön teemoihin ja aiheisiin. Draaman keinoilla saavutettavat hyödyt antavat pedagogisesti hyvän pohjan jäsentää uutta tietoa sekä luoda suhteita asioiden välille. Draamataitojen avulla oppijan on mahdollista myös harjoittaa kykyjään henkilökohtaisten taitojen, kuten tunteiden säätelyn taidon osalta.