3D-peliympäristön toteuttamisen työjärjestys ja optimointi
Leppäaho, Marja-Leena (2017)
Leppäaho, Marja-Leena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419487
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan ja käytännössä sovelletaan 3D-peliympäristöjen grafiikan optimointia ja peliympäristöjen luomiseen sopivaa työjärjestystä. Työn tavoitteena on esitellä lukijalle toimiva työjärjestys hyvin optimoitujen peliympäristöjen luomiseen. Opinnäytetyö koostuu teorian- ja käytännönosiosta. Luvun 2 teoriaosuudessa tutkitaan erilaisia optimointikeinoja kirjallisuuden ja muiden lähteiden pohjalta. Luvun 3 käytännön osiossa optimointi yhdistetään peliympäristöjen luomisessa käytettyyn työjärjestykseen.
Teoriaosuudessa käydään yleisellä tasolla läpi erilaisia optimointikeinoja ja suorituskyvyn mittauksen perusteita PC-peliympäristöjä luotaessa. Käsiteltäviin optimointikeinoihin kuuluvat mallien ja tekstuurien optimointi, näkyvyysoptimointi, niputtaminen, instansointi sekä valaistuksen optimointi. Tutkimisen jatkaminen on kuitenkin tärkeää optimointimenetelmien käytön jatkuvan muuttumisen ja nopean kehittymisen vuoksi. Tässä opinnäytetyössä ei ole myöskään lueteltu kaikkia mahdollisia optimointimenetelmiä, vaan keskitytty PC-pelien kehityksessä käytettyihin yleisimpiin tekniikoihin.
Käytännön osiossa seurataan alusta loppuun 3D PC-peliympäristön rakentumista erilaisten työvaiheiden kautta ja sitä, miten optimointi toteutuu eri työvaiheissa. Työjärjestys koostuu konseptoinnista, blokkauksesta, mallintamisesta, teksturoinnista, valaistuksesta ja kameran jälkiefektien käyttämisestä. Esitelty työjärjestys ei ole ainoa mahdollinen, vaan se saattaa vaihdella paljonkin esimerkiksi pelin laajuudesta ja tiimin koosta riippuen. Esitetty järjestys antaa kuitenkin hyvän kuvan tyypillisistä työvaiheista ympäristöjä luotaessa.
Hyvä optimointi ja työjärjestys auttavat graafikkoja luomaan monipuolisia ympäristöjä sekä vähentämään ongelmia ja hidasteita projektin aikana. Opinnäytetyön kautta on tavoitteena saada hyvä kokonaiskuva käytössä olevista optimointikeinoista ja niiden käytöstä peliympäristöjä luotaessa sekä toimia oppaana aihepiiristä kiinnostuneille 3D-graafikoille.
Teoriaosuudessa käydään yleisellä tasolla läpi erilaisia optimointikeinoja ja suorituskyvyn mittauksen perusteita PC-peliympäristöjä luotaessa. Käsiteltäviin optimointikeinoihin kuuluvat mallien ja tekstuurien optimointi, näkyvyysoptimointi, niputtaminen, instansointi sekä valaistuksen optimointi. Tutkimisen jatkaminen on kuitenkin tärkeää optimointimenetelmien käytön jatkuvan muuttumisen ja nopean kehittymisen vuoksi. Tässä opinnäytetyössä ei ole myöskään lueteltu kaikkia mahdollisia optimointimenetelmiä, vaan keskitytty PC-pelien kehityksessä käytettyihin yleisimpiin tekniikoihin.
Käytännön osiossa seurataan alusta loppuun 3D PC-peliympäristön rakentumista erilaisten työvaiheiden kautta ja sitä, miten optimointi toteutuu eri työvaiheissa. Työjärjestys koostuu konseptoinnista, blokkauksesta, mallintamisesta, teksturoinnista, valaistuksesta ja kameran jälkiefektien käyttämisestä. Esitelty työjärjestys ei ole ainoa mahdollinen, vaan se saattaa vaihdella paljonkin esimerkiksi pelin laajuudesta ja tiimin koosta riippuen. Esitetty järjestys antaa kuitenkin hyvän kuvan tyypillisistä työvaiheista ympäristöjä luotaessa.
Hyvä optimointi ja työjärjestys auttavat graafikkoja luomaan monipuolisia ympäristöjä sekä vähentämään ongelmia ja hidasteita projektin aikana. Opinnäytetyön kautta on tavoitteena saada hyvä kokonaiskuva käytössä olevista optimointikeinoista ja niiden käytöstä peliympäristöjä luotaessa sekä toimia oppaana aihepiiristä kiinnostuneille 3D-graafikoille.