Toiminnallinen pelitestaaminen : Case Riptale
Honkarinta, Henri (2017)
Honkarinta, Henri
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419559
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on toiminnallinen pelitestaaminen ja case-tapauksena Riptale-mobiilipeli. Toimeksianto on saatu oululaiselta Super God Oy:ltä, joka julkaisee pelejä PC:lle, konsolilaitteille ja mobiilialustoille. Toimeksiantona opinnäytetyössä oli testata Riptale-peliä ja löytää siitä mahdollisia toimintavirheitä ja bugeja. Lisäksi toimeksiantona oli kiinnittää huomiota testaamistilanteissa myös pelin toiminnallisiin ominaisuuksiin kuten esimerkiksi grafiikkaan, pelihahmoihin ja objekteihin sekä pelivalikoihin. Opinnäytetyössä kuvataan aluksi teoriapohjassa mitä pelitestaaminen on ja mitä tavoitteita sekä erilaisia menetelmiä on toteuttaa pelitestaamista. Lisäksi teoriapohjassa kuvataan mitä erityispiirteitä pelitestaamiseen liittyy. Myöhemmässä kappaleessa kuvaillaan tämän teorian pohjalta mitä havaintoja on Riptale-pelistä saatu.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on antaa lukijalle kuva siitä mitä pelitestaaminen on ja mitä asioita tulee ottaa huomioon suunnitellessa pelien testaamista. Tavoitteena on myös kuvata mitä erityispiirteitä pelitestaamiseen liittyy. Tämän opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu Internetistä löydettyihin lähteisiin.
Ensimmäisessä kappaleessa kuvataan mitä pelitestaaminen on ja mitkä ovat pelitestaamisen yleisimmät muodot. Kappaleessa kuvataan myös mitä pelitestaamisella tavoitellaan ja mitä asioita pelejä testaavan henkilön tulee huomioida ennen kuin aloittaa pelien testaamisen. Lisäksi kappaleessa kuvataan, minkälaisia eri menetelmiä voidaan käyttää pelien testaamiseen. Tässä kappaleessa painopisteenä on toiminnallinen pelitestaaminen.
Toisessa kappaleessa kuvataan mitkä ovat pelitestaamisen erityispiirteet verrattuna esimerkiksi ohjelmistojen testaamiseen. Näitä ovat muun muassa audiovisuaaliset, peleihin eläytymiseen sekä pelien vaikeustasoon liittyvät näkökulmat.
Kolmannessa kappaleessa kuvataan teoriapohjaan nojautuen mitä havaintoja ja parannusehdotuksia on saavutettu toimeksiantona saadun pelin testauksen myötä. Tässä havainnot ja parannusehdotukset painottuvat toiminnallisen pelitestaamisen näkökulmasta saatuihin havaintoihin.
Johtopäätöksenä opinnäytetyö tarjoaa näkökulmia siihen, minkälaisia eri vaihtoehtoja pelitestaamisessa on olemassa ja mitä eri asioita tulee huomioida ennen pelitestaamisen aloittamista ja pelin lopullista julkaisemista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on antaa lukijalle kuva siitä mitä pelitestaaminen on ja mitä asioita tulee ottaa huomioon suunnitellessa pelien testaamista. Tavoitteena on myös kuvata mitä erityispiirteitä pelitestaamiseen liittyy. Tämän opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu Internetistä löydettyihin lähteisiin.
Ensimmäisessä kappaleessa kuvataan mitä pelitestaaminen on ja mitkä ovat pelitestaamisen yleisimmät muodot. Kappaleessa kuvataan myös mitä pelitestaamisella tavoitellaan ja mitä asioita pelejä testaavan henkilön tulee huomioida ennen kuin aloittaa pelien testaamisen. Lisäksi kappaleessa kuvataan, minkälaisia eri menetelmiä voidaan käyttää pelien testaamiseen. Tässä kappaleessa painopisteenä on toiminnallinen pelitestaaminen.
Toisessa kappaleessa kuvataan mitkä ovat pelitestaamisen erityispiirteet verrattuna esimerkiksi ohjelmistojen testaamiseen. Näitä ovat muun muassa audiovisuaaliset, peleihin eläytymiseen sekä pelien vaikeustasoon liittyvät näkökulmat.
Kolmannessa kappaleessa kuvataan teoriapohjaan nojautuen mitä havaintoja ja parannusehdotuksia on saavutettu toimeksiantona saadun pelin testauksen myötä. Tässä havainnot ja parannusehdotukset painottuvat toiminnallisen pelitestaamisen näkökulmasta saatuihin havaintoihin.
Johtopäätöksenä opinnäytetyö tarjoaa näkökulmia siihen, minkälaisia eri vaihtoehtoja pelitestaamisessa on olemassa ja mitä eri asioita tulee huomioida ennen pelitestaamisen aloittamista ja pelin lopullista julkaisemista.