Kuulin onneni laulun... : Liedkonsertin tarinallisuus musiikin ja runon takana
Montonen, Marianne (2017)
Montonen, Marianne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319459
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on pohtia erityisesti laulumusiikin tarinallisuutta musiikin ja runon takana. Työ on monimuototyö, joka sisältää kaksi äänitettä: B-taiteellisen kurssisuorituksen 14.2.2017 äänitetyn kenraaliharjoituksen sekä 6.10.2017 äänitettyyn harjoituksen, jossa käsittelen uudelleen kolmea kurssini laulua. Kirjallisessa raporttiosuudessa pohdin näissä äänitteissä ilmenevää tarinallisuutta sekä peilaan ajatuksiani kurssisuorituskonserttini käsiohjelmaan. Laulukurssini ensimmäinen osa koostui viidestä Leevi Madetojan laulusta. Sekä kenraaliharjoituksen että uudelleen äänitettyjen laulujen harjoituksessa pianistina soittaa Ilona Lamberg.
Tässä työssäni paneudun konserttini Leevi Madetojan lauluihin, analysoiden niitä hieman sekä kertoen luomaani tarinaa niiden takana. Käsittelen yleisesti musiikin herättämiä tunteita ja tarinaa esiintyjässä sekä kuulijassa. Pääasiassa keskityn kuitenkin kertomaan kurssisuoritukseni Madetoja-laulujen valintaprosessista, laulujen merkityksestä sekä niiden pohjalta luomastani tarinasta. Lopuksi pohdin sitä, miten laulukurssilaulut kehittyvät ajan kanssa, jos niitä alkaa työstämään uudelleen. Tähän liittyen käsittelen kenraaliharjoituksen ja puoli vuotta myöhemmin äänitetyn harjoituksen keskeisiä eroja sekä sitä, muuttuivatko laulut tai suhtautumiseni niihin ajan saatossa. Toivon työstäni olevan apua laulajille tai muille muusikoille, jotka haluavat laajentaa näkökulmaansa musiikin tulkinnasta sekä tehostaa konserttinsa monimuotoisuutta.
Opinnäytetyön liitteenä on B-taiteellisen laulukurssini sekä C-laulukurssini käsiohjelmat, opiskelijakollegoiden haastattelut sekä CD-äänitteet B-taiteellisen konserttini kenraaliharjoituksesta sekä uudelleen herätetyistä Madetoja-lauluista. Äänitteet ovat saatavilla Metropolia-ammattikorkeakoulun arkistosta.
Tässä työssäni paneudun konserttini Leevi Madetojan lauluihin, analysoiden niitä hieman sekä kertoen luomaani tarinaa niiden takana. Käsittelen yleisesti musiikin herättämiä tunteita ja tarinaa esiintyjässä sekä kuulijassa. Pääasiassa keskityn kuitenkin kertomaan kurssisuoritukseni Madetoja-laulujen valintaprosessista, laulujen merkityksestä sekä niiden pohjalta luomastani tarinasta. Lopuksi pohdin sitä, miten laulukurssilaulut kehittyvät ajan kanssa, jos niitä alkaa työstämään uudelleen. Tähän liittyen käsittelen kenraaliharjoituksen ja puoli vuotta myöhemmin äänitetyn harjoituksen keskeisiä eroja sekä sitä, muuttuivatko laulut tai suhtautumiseni niihin ajan saatossa. Toivon työstäni olevan apua laulajille tai muille muusikoille, jotka haluavat laajentaa näkökulmaansa musiikin tulkinnasta sekä tehostaa konserttinsa monimuotoisuutta.
Opinnäytetyön liitteenä on B-taiteellisen laulukurssini sekä C-laulukurssini käsiohjelmat, opiskelijakollegoiden haastattelut sekä CD-äänitteet B-taiteellisen konserttini kenraaliharjoituksesta sekä uudelleen herätetyistä Madetoja-lauluista. Äänitteet ovat saatavilla Metropolia-ammattikorkeakoulun arkistosta.