Laadunhallintajärjestelmä Valoremontti Oy:lle
Töyrylä, Ville (2017)
Töyrylä, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419628
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli kehittää laadunhallintajärjestelmä asiantuntijapalveluorganisaatiolle, jonka toimeksiantajana toimi Valoremontti Oy. Laadunhallintajärjestelmän kehittämisen edistämiseksi yritykselle oli tarkoitus luoda ISO 9001 -standardin vaatimuksien mukainen laatukäsikirja.
Laadunhallintajärjestelmän kehittämistyö aloitettiin keväällä 2017 tutustumalla alan kirjallisuuteen ja tarkemmin ISO 9000 -laatustandardeihin. Tietoa kerättiin myös internetistä ja yrityksen sisäisien haastattelujen kautta. Insinöörityö koostuu teoriaosuudesta ja varsinaisesta toteutuksesta eli laadunhallintajärjestelmän kehittämisestä. Lopputuotteeksi syntyneeseen laatukäsikirjaan kuvattiin yrityksen yleiset toiminnot, prosessit, dokumentointimenettelyt ja henkilöstön vastuualueet. Laatukäsikirja toimii osana yrityksen laadunhallintajärjestelmää ja sitä käytetään yrityksen toimintaa ohjaavana teoksena ja uusien henkilöiden perehdytyksessä sekä kannustimena yrityksen henkilöstölle.
Laadunhallintajärjestelmä otetaan käyttöön heti perehdyttämällä henkilöstö toimimaan yhtenäisesti sen mukaisesti. Yrityksen henkilöstön tulee sitoutua ja noudattaa laadunhallintajärjestelmää, jotta toimintaa voitaisiin kehittää jatkuvasti. Laadunhallintajärjestelmän avulla tavoitellaan yhteisiä toimintatapoja sekä asiakastyytyväisyyttä, joiden myötä yrityksen toiminta olisi tehokasta ja kannattavaa. Tulevaisuudessa yritykselle haetaan laatusertifikaatti, kun toiminta on ISO 9001 -standardin vaatimusten mukaista.
Laadunhallintajärjestelmän kehittämistyö aloitettiin keväällä 2017 tutustumalla alan kirjallisuuteen ja tarkemmin ISO 9000 -laatustandardeihin. Tietoa kerättiin myös internetistä ja yrityksen sisäisien haastattelujen kautta. Insinöörityö koostuu teoriaosuudesta ja varsinaisesta toteutuksesta eli laadunhallintajärjestelmän kehittämisestä. Lopputuotteeksi syntyneeseen laatukäsikirjaan kuvattiin yrityksen yleiset toiminnot, prosessit, dokumentointimenettelyt ja henkilöstön vastuualueet. Laatukäsikirja toimii osana yrityksen laadunhallintajärjestelmää ja sitä käytetään yrityksen toimintaa ohjaavana teoksena ja uusien henkilöiden perehdytyksessä sekä kannustimena yrityksen henkilöstölle.
Laadunhallintajärjestelmä otetaan käyttöön heti perehdyttämällä henkilöstö toimimaan yhtenäisesti sen mukaisesti. Yrityksen henkilöstön tulee sitoutua ja noudattaa laadunhallintajärjestelmää, jotta toimintaa voitaisiin kehittää jatkuvasti. Laadunhallintajärjestelmän avulla tavoitellaan yhteisiä toimintatapoja sekä asiakastyytyväisyyttä, joiden myötä yrityksen toiminta olisi tehokasta ja kannattavaa. Tulevaisuudessa yritykselle haetaan laatusertifikaatti, kun toiminta on ISO 9001 -standardin vaatimusten mukaista.