Itsestään ohjautuvien pikkubussien kustannushyödyt julkisessa liikenteessä
Laine, Johannes (2017)
Laine, Johannes
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419711
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tehtiin itsestään ajavien pikkubussien automaation kustannussäästöjen selvittämiseksi. Tavoitteena oli myös verrata automaattibussien kustannuksia nykyisen joukkoliikenteen bussien kustannuksiin. Työ toteutettiin Robusta-hankkeelle, joka on automaation etäohjausta kehittävä tutkimuskonsortio. Hanke tarvitsi lisäselvityksiä automaattipikkubussien kustannuksista.
Tutkimusta varten on haastateltu Robustan asiantuntijoita. Työn pohjana toimii myös kansainvälisten yritysten edustajien lausunnot ja eri tutkimustuloksista saadut tiedot, sekä luotettavat internetlähteet.
Edellä kuvatun tavoin hankittua pohjatietoa vertailtiin keskenään ja täten varmistettiin kustannustietojen oikeellisuus. Tämän jälkeen on vertailtu nykyisten pikkubussien liikennöinnistä aiheutuvia kustannuksia ja automaattipikkubussien kustannuksia keskenään. Kustannusrakennevertailun lisäksi toteutettiin kustannuslaskelmia. Yhteenvetona havainnollistettiin löydetyt tulokset esimerkkireitille.
Keskeisempänä tuloksena voidaan pitää sitä, että automaattibussien käyttö on nykyistä dieselpikkubusseja kustannustehokkaampi ratkaisu lähiliikenteen toteuttamiseen. Verrattuna dieselpikkubusseihin kokonaissäästö on melkein 30 prosenttia. Henkilöstökustannusten osalta säästöä syntyy 80 prosenttia. Nämä kustannussäästöt on mahdollista tavoittaa 4-5 vuoden kuluessa.
Joukkoliikenteen nykyinen kustannusrakenne muuttuu tulevaisuudessa. Poltto- ja voiteluainekustannukset muuttuvat energian hinnan ja akkujen kustannuksiksi. Huoltokustannukset alenevat automaation myötä. Automaattibussien pullonkaulana pidetyt sensoreiden hinnat tulevat laskemaan vauhdilla, mikä alentaa bussien kokonaiskustannuksia.
Alussa henkilökustannukset säilyvät nykyisellään, mutta pidemmällä aikavälillä henkilöstökustannukset tulevat putoamaan etävalvojan työtehtävien muuttuessa rutiinitoimenpiteiksi. Tulevaisuuden joustavan ja kustannustehokkaan liikenteen mahdollistamiseksi kehitetään automaatioteknologiaa. Tällä hetkellä ollaan siirtymässä käytännön tutkimuksista kaupallisiin kokeiluihin.
Tutkimusta varten on haastateltu Robustan asiantuntijoita. Työn pohjana toimii myös kansainvälisten yritysten edustajien lausunnot ja eri tutkimustuloksista saadut tiedot, sekä luotettavat internetlähteet.
Edellä kuvatun tavoin hankittua pohjatietoa vertailtiin keskenään ja täten varmistettiin kustannustietojen oikeellisuus. Tämän jälkeen on vertailtu nykyisten pikkubussien liikennöinnistä aiheutuvia kustannuksia ja automaattipikkubussien kustannuksia keskenään. Kustannusrakennevertailun lisäksi toteutettiin kustannuslaskelmia. Yhteenvetona havainnollistettiin löydetyt tulokset esimerkkireitille.
Keskeisempänä tuloksena voidaan pitää sitä, että automaattibussien käyttö on nykyistä dieselpikkubusseja kustannustehokkaampi ratkaisu lähiliikenteen toteuttamiseen. Verrattuna dieselpikkubusseihin kokonaissäästö on melkein 30 prosenttia. Henkilöstökustannusten osalta säästöä syntyy 80 prosenttia. Nämä kustannussäästöt on mahdollista tavoittaa 4-5 vuoden kuluessa.
Joukkoliikenteen nykyinen kustannusrakenne muuttuu tulevaisuudessa. Poltto- ja voiteluainekustannukset muuttuvat energian hinnan ja akkujen kustannuksiksi. Huoltokustannukset alenevat automaation myötä. Automaattibussien pullonkaulana pidetyt sensoreiden hinnat tulevat laskemaan vauhdilla, mikä alentaa bussien kokonaiskustannuksia.
Alussa henkilökustannukset säilyvät nykyisellään, mutta pidemmällä aikavälillä henkilöstökustannukset tulevat putoamaan etävalvojan työtehtävien muuttuessa rutiinitoimenpiteiksi. Tulevaisuuden joustavan ja kustannustehokkaan liikenteen mahdollistamiseksi kehitetään automaatioteknologiaa. Tällä hetkellä ollaan siirtymässä käytännön tutkimuksista kaupallisiin kokeiluihin.