Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Esikouluikäisten lasten ajatuksia rokottamisesta : kuvien ja leikin hyödyntäminen lasten rokotusohjauksessa.

Kuusinen, Meri; Strodel, Elisa (2017)

 
Avaa tiedosto
Meri Kuusinen ja Elisa Strodel.pdf (8.289Mt)
Lataukset: 


Kuusinen, Meri
Strodel, Elisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319419
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Metropolia Ammattikorkeakoulussa, osana rokotuskattavuutta edistävää, kansainvälistä Erasmus Plus- hanketta. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus järjestettiin keväällä 2017 teemahaastatteluna ryhmähaastattelun muodossa esikouluryhmälle, käyttäen yhteisöllisiä ohjauksen menetelmiä, kuvallista ilmaisua ja leikkiä. Aineisto käsiteltiin sisällön analyysilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää lasten oikeutta tulla kuulluksi heitä koskevassa terveydenhuollossa rokottamiseen liittyen. Tavoitteena oli selvittää, miten lapsi kokee rokottamisen, mitä ajatuksia ja mielipiteitä rokottaminen lapsessa herättää ja millaisia toiveita lapsilla on rokottamistilanteeseen ja heidän ohjaukseensa liittyen.
Ryhmähaastattelun lomassa toteutettavan rokotusleikin tarkoituksena oli antaa lapsille mahdollisuus tutustua turvalliseen rokotusvälineistöön, sekä päästä tarkastelemaan rokotustilannetta eri näkökulmista, turvallisessa ja tutussa ympäristössä päiväkodilla.
Tulokset osoittivat, että lasten mielikuvat rokottamisesta vaihtelivat ja sekoittuivat joskus muuhun pistämiseen liittyvään terveydenhoitoon. Rokottamiseen ja pistämiseen yhdistettiin vahvoja negatiivisia mielikuvia ja tunteita. Neuvolassa käyntiin ja rokottamiseen liittyi palkitsemisen kulttuuria muutamissa perheissä. Lapset toivoivat, että rokottaja olisi heihin itseensä kontaktissa, keskustelisi heidän kanssaan ja että rokotustilanteeseen liittyvistä asioista kerrottaisiin heille rehellisesti.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä, että lapset tulisi ottaa huomioon heitä koskevassa hoitotyössä yksilöinä, ei vain hoitotyön objekteina. Tietoa rokottamisesta olisi hyvä antaa lapsille ikätaso huomioiden ennen rokotustilannetta.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää rokottamiseen ja pistämiseen liittyvän neuvolatyön ja lasten sairaanhoidon kehittämiseen lapsikeskeisempään suuntaan. Ennen rokottamista saattaisi olla hyvä antaa lapsen tutustua rokottajaan ja turvalliseen välineistöön. Tämä saattaa edistää positiivisempien mielikuvien syntymistä rokottamiseen liittyen ja ehkäistä pistospelon kehittymistä.
Opinnäytetyö saattaa olla kimmoke aiheen laajemmalle tutkimiselle, sekä antaa pohjaa tuleville opinnäytetöille, joissa asiaa tarkastellaan lasten näkökulmasta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste