Virtually Enhanced Experiences in Tourism : Utilizing Virtual Experiences in Tourism Product Design and Marketing
Ollikainen, Eetu (2017)
Ollikainen, Eetu
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519821
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on tarkasteltu matkailun ja erilaisten virtuaalisten teknologioiden yhdessäeloa matkailuliiketoiminnan kannalta. Tässä tapauksessa Virtuaali Todellisuuden, Lisätyn Todelisuuden ja Sekoitetun Todellisuuden kannalta. Opinnäytetyön tarkoitus oli antaa selkeä kuva matkailun haasteista digitalisaation ajalla, ja siitä miten virtuaalitodellisuutta ja muita ’’todellisuuksia’’ pystytään hyödyntämään tuotesuunnittelussa ja markkinoinnissa. Tarkoitus oli antaa selkeät raamit ja asiantuntijoiden mielipiteet alan tulevaisuudesta. Opinnäytetyön primääridatana toimi asiantuntijahaastattelut ja alan asiantuntijoiden observointi.
Opinnäytetyön tutkimukseen käytettiin laadullista menetelmää, jossa haastateltiin alan ammattilaisia ja asiantuntijoita sekä kerättiin tietopohjaa alan kirjallisuudesta. Opinnäytetyön aihe ja materiaali analysoitiin ja tulokset ovat esille opinnäytetyössä. Haastatteluiden tuloksia on käytetty mahdollisten konseptien luomiseen ja pohtimiseen. käytännön näkökulmasta Suomessa paljoa tutkittu. Alaan ei ole Suomessa panostettu resursseja vielä paljoa, ja tämä opinnäytetyö tuo esiin kuinka tärkeä on pysyä muutoksen harjalla, myös matkailussa.
Omat johtopäätökset tietoperustaan pohjautuen antoi hyvä rakenteen työlle, ja siinä tuleekin ilmi kaikki keskeisimmät haasteet yhdistäessä matkailu ja digitalisaatio. Ongelmakohtia ovat asiakkaiden motivoiminen kuluttamaan Virtuaalisesti tuotettuja elämyksiä ja osallistumaan kyseisiin aktiviteetteihin. Toinen haaste liittyy olemassaolevaan teknologiaan, ja siihen miten se saadaan kuluttajia miellyttäväksi ja houkuttelevaksi. The main objective of the Thesis was to explore and define the possibilities of using Digital technology (Virtual Reality, Augmented Reality and Mixed Reality) in Tourism and researching the possibilities of using Virtual Experiences in Tourism business. The objectives include Marketing and using developmental tools in Virtual Experience designing. Commissioners acted in a supporting role in the Thesis Process.
For this thesis, a number of qualitative research methods were used including data collection, developer and expert interviews, and content analysis about the subject matter were conducted. Interviews with the experts and forerunners of this branch of tourism in addition to the interviews of product designers and developers in the fields of Tourism and Digitalisation were conducted. The outcome of these interviews was used in creating the concepts of marketing and product design possibilities in Virtual Reality marketing/product design in tourism.
The results from the research gives great expectations towards the future of Tourism where Digitalisation meets with traditional experience design and providing. The challenges are in motivating the customers to use Virtual Experiences and using the technology in the best possible ways.
Opinnäytetyön tutkimukseen käytettiin laadullista menetelmää, jossa haastateltiin alan ammattilaisia ja asiantuntijoita sekä kerättiin tietopohjaa alan kirjallisuudesta. Opinnäytetyön aihe ja materiaali analysoitiin ja tulokset ovat esille opinnäytetyössä. Haastatteluiden tuloksia on käytetty mahdollisten konseptien luomiseen ja pohtimiseen. käytännön näkökulmasta Suomessa paljoa tutkittu. Alaan ei ole Suomessa panostettu resursseja vielä paljoa, ja tämä opinnäytetyö tuo esiin kuinka tärkeä on pysyä muutoksen harjalla, myös matkailussa.
Omat johtopäätökset tietoperustaan pohjautuen antoi hyvä rakenteen työlle, ja siinä tuleekin ilmi kaikki keskeisimmät haasteet yhdistäessä matkailu ja digitalisaatio. Ongelmakohtia ovat asiakkaiden motivoiminen kuluttamaan Virtuaalisesti tuotettuja elämyksiä ja osallistumaan kyseisiin aktiviteetteihin. Toinen haaste liittyy olemassaolevaan teknologiaan, ja siihen miten se saadaan kuluttajia miellyttäväksi ja houkuttelevaksi.
For this thesis, a number of qualitative research methods were used including data collection, developer and expert interviews, and content analysis about the subject matter were conducted. Interviews with the experts and forerunners of this branch of tourism in addition to the interviews of product designers and developers in the fields of Tourism and Digitalisation were conducted. The outcome of these interviews was used in creating the concepts of marketing and product design possibilities in Virtual Reality marketing/product design in tourism.
The results from the research gives great expectations towards the future of Tourism where Digitalisation meets with traditional experience design and providing. The challenges are in motivating the customers to use Virtual Experiences and using the technology in the best possible ways.