Soittimet reissulle ja osaaminen jakoon! : Musakärry-hanke ja hanketoiminnan vaikutukset kouluttajatiimin asiantuntijuuden kokemuksiin
Kumpulainen, Katariina (2017)
Kumpulainen, Katariina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419591
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee musakärry-hanketta. Musakärry-hanke on Helsingin keskisen päivähoitoalueen hanke, jossa kehitetään ja jaetaan alueen musiikkikasvatusosaamista kiertävien soitinkokoelmien ja niiden käyttöön liittyvien ohjauskäyntien sekä yhteisten koulutusten
avulla. Opinnäytetyöni tavoitteena on esitellä musakärry-hanketta ja sen merkitystä, Musakärryn pedagogisia lähtökohtia, Musakärryn soittimistoa sekä toiminnan tulevaisuuden näkymiä. Tärkein näkökulmani musakärry-hankkeeseen on työryhmän jäsenten musiikkikasvatuksellisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijaroolin muodostuminen.
Opinnäytetyön aineistona olen käyttänyt omia kokemuksiani musakärry-työryhmän jäsenenä, työryhmän jäsenten haastatteluja, koulutuksista saatuja palautteita sekä lähdekirjallisuutta. Haastattelut toteutin ryhmähaastatteluina sekä sähköpostikeskusteluina.
Työn edetessä huomasin aineistosta nousevan vahvasti esille Musakärry-hankkeen toimintatapojen yhteyden JaSeSoi ry:n kursseihin ja Orff-pedagogiikkaan. Haastatteluissa ja omissa kokemuksissani huomioni kiinnittyi myös työryhmän jäsenten musiikkikasvatuksellisen osaamisen kehittymiseen ja asiantuntijanroolin muodostumiseen. Näiden tulosten ja huomioiden pohjalta työni pääteemaksi muodostui tutkia Musakärryn pedagogista pohjaa sekä työryhmän jäsenten asiantuntijuuden muodostumisen kokemuksia.
Musakärry-hanke on vaikuttanut positiivisesti musiikkikasvatuksellisen osaamisen jakamiseen Helsingin keskisen päivähoitoalueen yksiköissä. Toivon, että työni osoittaa nämä vaikutukset sekä hankeen tarpeellisuuden päiväkotien musiikkikasvatuksen sekä kasvattajien musiikkikasvatuksellisen osaamisen kehittämisessä.
avulla. Opinnäytetyöni tavoitteena on esitellä musakärry-hanketta ja sen merkitystä, Musakärryn pedagogisia lähtökohtia, Musakärryn soittimistoa sekä toiminnan tulevaisuuden näkymiä. Tärkein näkökulmani musakärry-hankkeeseen on työryhmän jäsenten musiikkikasvatuksellisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijaroolin muodostuminen.
Opinnäytetyön aineistona olen käyttänyt omia kokemuksiani musakärry-työryhmän jäsenenä, työryhmän jäsenten haastatteluja, koulutuksista saatuja palautteita sekä lähdekirjallisuutta. Haastattelut toteutin ryhmähaastatteluina sekä sähköpostikeskusteluina.
Työn edetessä huomasin aineistosta nousevan vahvasti esille Musakärry-hankkeen toimintatapojen yhteyden JaSeSoi ry:n kursseihin ja Orff-pedagogiikkaan. Haastatteluissa ja omissa kokemuksissani huomioni kiinnittyi myös työryhmän jäsenten musiikkikasvatuksellisen osaamisen kehittymiseen ja asiantuntijanroolin muodostumiseen. Näiden tulosten ja huomioiden pohjalta työni pääteemaksi muodostui tutkia Musakärryn pedagogista pohjaa sekä työryhmän jäsenten asiantuntijuuden muodostumisen kokemuksia.
Musakärry-hanke on vaikuttanut positiivisesti musiikkikasvatuksellisen osaamisen jakamiseen Helsingin keskisen päivähoitoalueen yksiköissä. Toivon, että työni osoittaa nämä vaikutukset sekä hankeen tarpeellisuuden päiväkotien musiikkikasvatuksen sekä kasvattajien musiikkikasvatuksellisen osaamisen kehittämisessä.