David Lynchin maailma : Eksymisiä auteur-ohjaajan elokuviin
Karvanen, Miika (2017)
Karvanen, Miika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419603
Tiivistelmä
Opinnäytetyö pureutuu monilahjakkaan David Lynchin elokuvaan. Lynchin teokset mm. Blue Velvet, Eraserhead, Mulholland Drive ja tv-sarja Twin Peaks ovat repineet alas raja-aidat viihde -ja taide-elokuvan väliltä. Opinnäytteessä avataan elokuvat objektiivisen juonitiivistelmän ja subjektiivisen elokuvakokemuksen kautta. Lisäksi Lynchin historia ihmisenä ja taitelijana kulkevat lineaarisesti mukana työn eri vaiheissa.
Työn tavoitteena on perehtyä ja ymmärtää ohjaajan elokuvien muotokieli – sitä, mikä tekee Lynchin elokuvista omaleimaisia mestariteoksia. Elokuvan lisäksi tutkimuksen keskiöön nousevat Lynchin tapa ja suhtautuminen taiteen tekemisen kokonaisvaltaiseen prosessiin.
Tutkimuksen metodi on elokuvien analysointi suhteessa kirjoittajan omakohtaiseen perehtyneisyyteen ja tunne-elämykseen. Tulosteessa on tarkoituksellisesti sekoitettu tieteellinen fakta, subliminaalinen fiktio, elokuvan historia ja sisäiset pyrkimykset ymmärtää Lynch-elokuvan elementit.
Loppuun on kirjoitettu kolme proosaesseemäistä tekstiä, ajatuksista jotka ovat nousseet pintaan opinnäytetyön ja Lynch-tutkielman aikana.
Opinnäytetyön aineistuma väittää Lynch-elokuvan keskeisen elementin olevan ohjaajan uskollisuus työtään ja sisäistä ääntään kohtaan. David Lynch tekee omaehtoisesti kompromissitonta taidetta. Lynchillä on hallussaan kokonaisvaltainen elokuvan muotokieli, jota hän kirkastaa auteur-ohjaajan ehdottomuudella. Lynchin sisäisen äänen kautta kulkee hänen elokuvien jokainen elementti kuvastaen ohjaajan taiteellista näkemystä.
Työn tavoitteena on perehtyä ja ymmärtää ohjaajan elokuvien muotokieli – sitä, mikä tekee Lynchin elokuvista omaleimaisia mestariteoksia. Elokuvan lisäksi tutkimuksen keskiöön nousevat Lynchin tapa ja suhtautuminen taiteen tekemisen kokonaisvaltaiseen prosessiin.
Tutkimuksen metodi on elokuvien analysointi suhteessa kirjoittajan omakohtaiseen perehtyneisyyteen ja tunne-elämykseen. Tulosteessa on tarkoituksellisesti sekoitettu tieteellinen fakta, subliminaalinen fiktio, elokuvan historia ja sisäiset pyrkimykset ymmärtää Lynch-elokuvan elementit.
Loppuun on kirjoitettu kolme proosaesseemäistä tekstiä, ajatuksista jotka ovat nousseet pintaan opinnäytetyön ja Lynch-tutkielman aikana.
Opinnäytetyön aineistuma väittää Lynch-elokuvan keskeisen elementin olevan ohjaajan uskollisuus työtään ja sisäistä ääntään kohtaan. David Lynch tekee omaehtoisesti kompromissitonta taidetta. Lynchillä on hallussaan kokonaisvaltainen elokuvan muotokieli, jota hän kirkastaa auteur-ohjaajan ehdottomuudella. Lynchin sisäisen äänen kautta kulkee hänen elokuvien jokainen elementti kuvastaen ohjaajan taiteellista näkemystä.