Elementaaliset hirviöt videopeleissä : Fantasiaolennon suunnittelu selainpeliin
Kaarnaoja, Niina (2017)
Kaarnaoja, Niina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419642
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, kuinka elementalismi näkyy hirviöhahmojen suunnittelussa ja sitä kuinka visuaalinen hahmosuunnittelu ja sen keinot voivat auttaa pelaajaa voittamaan tälle peleissä vastaan tulevia hirviöitä. Tutkin lähtökohtana sitä, kuinka hirviöhahmoja käytetään tasoloikka- ja strategiapeleissä ja mitkä ovat näissä peleissä hirviöiden tarkoitus ja miten niiden ominaisuudet näkyvät hahmoissa. Esitän luonnon elementeistä esimerkkejä uskonnoista ja tutkin tapaa jolla visualisoida monipuolisesti erilaisia elementtejä. Esimerkkitutkimus käsittää tulen elementin koirahahmossa. Toiminnallisessa osuudessa suunnittelin kaksi elementaalista eläinhybridihirviötä vielä tekeillä olevaan, selaimessa pelattavaan virtuaaliseen lemmikkipeliin nimeltä Dianthia.
Opinnäytteessä pohdin kuinka peleissä hahmosuunnittelu ja elementalismi on toteutettu ja yritän kartoittaa omaa luomisprosessiani ja tapaani visualisoida elementtejä. Suurin osa opinnäytetyöstä on erilaisten esimerkkien tutkintaa, joiden välissä pohdin niiden vaikutusta peleihin ja pelattavuuteen. Loppua kohden esimerkit ovat enemmän itse tuotettuja ja viimeinen kappale on täysin hahmojen suunnitteluprosessin läpikäyntiä.
Opinnäytetyössä minulle selvisi, kuinka hahmon toiminnallisuus on kaikkein tärkeintä hirviön suunnittelussa ja että teeman, hahmon ominaisuuksien ja elementin tasapaino-tus ovat samanarvoisia keskenään eikä niitä kannata laittaa erityiseen järjestykseen suunnitteluprosessissa. Elementtejä kannattaa myös kuvata muutenkin kuin tavalla jolla ne kaikista yleisimmin assosioidaan, jotta saadaan monipuolisempia hahmoja.
Opinnäytteessä pohdin kuinka peleissä hahmosuunnittelu ja elementalismi on toteutettu ja yritän kartoittaa omaa luomisprosessiani ja tapaani visualisoida elementtejä. Suurin osa opinnäytetyöstä on erilaisten esimerkkien tutkintaa, joiden välissä pohdin niiden vaikutusta peleihin ja pelattavuuteen. Loppua kohden esimerkit ovat enemmän itse tuotettuja ja viimeinen kappale on täysin hahmojen suunnitteluprosessin läpikäyntiä.
Opinnäytetyössä minulle selvisi, kuinka hahmon toiminnallisuus on kaikkein tärkeintä hirviön suunnittelussa ja että teeman, hahmon ominaisuuksien ja elementin tasapaino-tus ovat samanarvoisia keskenään eikä niitä kannata laittaa erityiseen järjestykseen suunnitteluprosessissa. Elementtejä kannattaa myös kuvata muutenkin kuin tavalla jolla ne kaikista yleisimmin assosioidaan, jotta saadaan monipuolisempia hahmoja.