Kansalaisjärjestön pakohuonepeli : Peli- ja tuotantosuunnitelman ja suunnittelumallin kehittäminen
Alatalo, Eliisa (2017)
Alatalo, Eliisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818490
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kansalaisjärjestön hyötypeliksi tuotettavan tosielämän pakohuonepelin suunnittelua ja kehittämistä. Sekä hyötypelit että pakohuonepelit ovat pelimarkkinoiden kasvava ala. Kansalaisjärjestölle tehtävä pakohuonepeli on vaikuttava ja kiinnostava tapa viestiä järjestölle tärkeistä asioista, mutta pakohuonepelin suunnitteluun pienellä budjetilla yhdessä kansalaisjärjestön asiantuntijoiden kanssa ei ole olemassa valmista sabluunaa. Tässä opinnäytetyössä tuotetaan pelisuunnittelumalli ja suunnitteludokumenttipohja sekä suositukset pakohuonepelien tekijöille.
Opinnäytetyön aineisto koostuu kirjallisista aineistoista ja haastatteluista sekä kahden case-esimerkin kanssa työskentelyssä syntyneistä havainnoista ja uudesta tiedosta. Tekijä toteutti opinnäytetyöprosessin aikana pakohuonepelit eläinoikeusjärjestö Animalialle ja eläinsuojelukysymyksiin erikoistuneelle SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitolle.
Tämä tutkimus on laadullinen aineistolähtöinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä on grounded theory, joka on erityisesti työelämän kehittämiseen soveltuva, mukautuva, iteratiivinen ja tutkijan huomattavan läsnäolon mahdollista menetelmä. Teoria siitä, millaisia kansalaisjärjetön pakohuonepelin suunnittelumalli ja suunnitteludokumenttipohja ovat, on juurrutettu koko aineiston pohjalta ja tekijän omiin kokemuksiin pohjautuen.
Kansalaisjärjestön hyötypeliksi tuotetun tosielämän pakohuonepelin pelisuunnittelumallin ytimessä on hyötypelikokemus. Tämä antaa suunnittelun lähtökohtana inhimilliset rajat sille, millaisia viestejä pelaaja voi omaksua peliä ennen, sen aikana tai sen jälkeen. Kansalaisjärjestöille tutuilla käsitteillä varustettu suunnitteludokumentti jakaantuu pelituotannoille tyypillisiin tuotantovaiheisiin, mutta korostaa silti resurssien kartoittamista alkuvaiheessa. Työssä annetaan hyötypelinä tehtävän pakohuonepelin suunnittelijoille yhdeksän suositusta, joilla voidaan saavuttaa onnistunut lopputulos – hyötysisällöillään valaiseva, pelillisesti tasapainoinen ja tilaajan resurssit ja viestit huomioon ottava tosielämän pakohuonepeli.
Opinnäytetyön aineisto koostuu kirjallisista aineistoista ja haastatteluista sekä kahden case-esimerkin kanssa työskentelyssä syntyneistä havainnoista ja uudesta tiedosta. Tekijä toteutti opinnäytetyöprosessin aikana pakohuonepelit eläinoikeusjärjestö Animalialle ja eläinsuojelukysymyksiin erikoistuneelle SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitolle.
Tämä tutkimus on laadullinen aineistolähtöinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä on grounded theory, joka on erityisesti työelämän kehittämiseen soveltuva, mukautuva, iteratiivinen ja tutkijan huomattavan läsnäolon mahdollista menetelmä. Teoria siitä, millaisia kansalaisjärjetön pakohuonepelin suunnittelumalli ja suunnitteludokumenttipohja ovat, on juurrutettu koko aineiston pohjalta ja tekijän omiin kokemuksiin pohjautuen.
Kansalaisjärjestön hyötypeliksi tuotetun tosielämän pakohuonepelin pelisuunnittelumallin ytimessä on hyötypelikokemus. Tämä antaa suunnittelun lähtökohtana inhimilliset rajat sille, millaisia viestejä pelaaja voi omaksua peliä ennen, sen aikana tai sen jälkeen. Kansalaisjärjestöille tutuilla käsitteillä varustettu suunnitteludokumentti jakaantuu pelituotannoille tyypillisiin tuotantovaiheisiin, mutta korostaa silti resurssien kartoittamista alkuvaiheessa. Työssä annetaan hyötypelinä tehtävän pakohuonepelin suunnittelijoille yhdeksän suositusta, joilla voidaan saavuttaa onnistunut lopputulos – hyötysisällöillään valaiseva, pelillisesti tasapainoinen ja tilaajan resurssit ja viestit huomioon ottava tosielämän pakohuonepeli.