Pilvipalvelun hyödyntäminen raportoinnissa
Anttila, Mikko (2017)
Anttila, Mikko
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720107
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on toteutettu uusi raportointiratkaisu Vertainen vierellä -hankkeelle. Raportointiratkaisun tavoitteena on vähentää hankkeessa toimivien kahden koordinaattorin työtaakkaa. Raportointiratkaisu otetaan käyttöön hankkeelle vuoden 2017 lopussa, ja hankkeen henkilöstö jatkaa sen käyttöä sekä kehitystä.
Ennen uutta raportointiratkaisua hanke toteutti raportointinsa manuaalisesti tehdyillä raporteilla. Raportit toimitetaan hankkeen ohjauksesta vastaaville henkilöille sekä sidosryhmille kuukausittain ja vuosineljänneksittäin. Manuaalisesti toteutettu raportointi kulutti koordinaattoreiden työaikaa useita tunteja kuukaudessa.
Uusi raportointiratkaisu toteutettiin Power BI -työkalulla. Työn ensimmäisenä osana toteutettiin määrittelyt siitä, millaisia näkymiä ja raportteja hanke tarvitsee. Aloitusvaiheessa määriteltiin neljä eri näkymää toteutettavaksi. Näkymistä kolmessa on yksittäisiä asiakokonaisuuksia ja yhdessä näkymässä on koonti näi-den muiden näkymien tiedoista. Toteutusvaiheessa näkymät tehtiin Power BI:n työpöytäversiolla. Näkymät toteutettiin neljään eri tiedostoon. Toteutetut näkymät otettiin käyttöön Power Bi:n pilviversiossa. Näkymien hyväksymistestauksesta vastasivat hankkeen koordinaattorit.
Toteutettua raportointiratkaisua käyttävät hankkeen koordinaattorit sekä hankkeen ohjauksesta vastaavat henkilöt. Näkymiä käytetään selaimen kautta Power BI:n pilvipalvelusta. Hankkeen koordinaattoreiden aikaisemmin raporttien tekemiseen käyttämä aika voidaan käyttää tulevaisuudessa muihin hankkeen työtehtäviin.
Ennen uutta raportointiratkaisua hanke toteutti raportointinsa manuaalisesti tehdyillä raporteilla. Raportit toimitetaan hankkeen ohjauksesta vastaaville henkilöille sekä sidosryhmille kuukausittain ja vuosineljänneksittäin. Manuaalisesti toteutettu raportointi kulutti koordinaattoreiden työaikaa useita tunteja kuukaudessa.
Uusi raportointiratkaisu toteutettiin Power BI -työkalulla. Työn ensimmäisenä osana toteutettiin määrittelyt siitä, millaisia näkymiä ja raportteja hanke tarvitsee. Aloitusvaiheessa määriteltiin neljä eri näkymää toteutettavaksi. Näkymistä kolmessa on yksittäisiä asiakokonaisuuksia ja yhdessä näkymässä on koonti näi-den muiden näkymien tiedoista. Toteutusvaiheessa näkymät tehtiin Power BI:n työpöytäversiolla. Näkymät toteutettiin neljään eri tiedostoon. Toteutetut näkymät otettiin käyttöön Power Bi:n pilviversiossa. Näkymien hyväksymistestauksesta vastasivat hankkeen koordinaattorit.
Toteutettua raportointiratkaisua käyttävät hankkeen koordinaattorit sekä hankkeen ohjauksesta vastaavat henkilöt. Näkymiä käytetään selaimen kautta Power BI:n pilvipalvelusta. Hankkeen koordinaattoreiden aikaisemmin raporttien tekemiseen käyttämä aika voidaan käyttää tulevaisuudessa muihin hankkeen työtehtäviin.