Somekulmaa etsimässä : Yle Helsingin Facebook-sivuston tehokkaampi käyttö
Ylioja, Tero (2017)
Ylioja, Tero
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720136
Tiivistelmä
Sosiaalinen media, Facebook palveluista suurimpana, valtaa yhä suuremman osuuden ihmisten ajankäytöstä ja muokkaa median kulutustottumuksia. Myös suuri osa julkisesta keskustelusta käydään sosiaalisen median välityksellä. Niinpä on luonnollista, että myös verorahoin kustannettava Yle on mukana sosiaalisessa mediassa.
Yle Helsingin Facebook-sivustoa seuraa alueen yleisöpotentiaaliin verrattuna hyvin vaatimaton määrä ihmisiä. Lisäksi seuraajat painottuvat vanhempiin ikäryhmiin sosiaalisen median yleiseen käyttäjäkuntaan verrattuna. Tämän tutkimuksen päämääränä on kehittää keinoja löytää ja sitouttaa tehokkaammin yleisöjä Yle Helsingin Facebook-sivustolle.
Koska Facebookin käyttöä Ylen maakuntaradioiden yleisöjen lisäämiseksi on tutkittu vähän, lähestytään ongelmaa tässä tutkimuksessa kolmea eri reittiä. Ensinnäkin selvitetään tilastollisella analyysillä, mikä Yle Helsingin Facebookissa kiinnostaa numeroiden valossa. Tämä sama tehdään vertailun vuoksi myös huomattavasti suositumman Yle Tampereen Facebook-sivuston sisällöille. Kolmannessa vaiheessa tehdään puolistrukturoituja teemahaastatteluita Yle Helsingin Facebook-julkaisuihin reagoineiden ihmisten kanssa.
Tässä opinnäytetyössä käy ilmi, että alueellisuudella on suuri merkitys siinä, kuinka tärkeäksi Yle Helsingin Facebook-julkaisut koetaan. Mitä lähemmäksi ihmistä julkaisu osuu, sen tärkeämpi se on. Myös julkaisun kellonaika ja muoto vaikuttavat olennaisesti.
Aineiston perusteella voi tehdä johtopäätöksen, että Yle Helsingin Facebook-sivustolle tulee tuottaa persoonallisempaa ja alueellista identiteettiä voimakkaammin korostavaa sisältöä. Aihevalinnoilla ja visuaalisuudella sekä suoralla markkinoinnilla sivustolle on saatava nuoria, aktiivisia verkonkäyttäjiä, jotka sitoutuessaan levittävät Yle Helsingin Facebook-sisältöjä omille verkostoilleen.
Yle Helsingin Facebook-sivustoa seuraa alueen yleisöpotentiaaliin verrattuna hyvin vaatimaton määrä ihmisiä. Lisäksi seuraajat painottuvat vanhempiin ikäryhmiin sosiaalisen median yleiseen käyttäjäkuntaan verrattuna. Tämän tutkimuksen päämääränä on kehittää keinoja löytää ja sitouttaa tehokkaammin yleisöjä Yle Helsingin Facebook-sivustolle.
Koska Facebookin käyttöä Ylen maakuntaradioiden yleisöjen lisäämiseksi on tutkittu vähän, lähestytään ongelmaa tässä tutkimuksessa kolmea eri reittiä. Ensinnäkin selvitetään tilastollisella analyysillä, mikä Yle Helsingin Facebookissa kiinnostaa numeroiden valossa. Tämä sama tehdään vertailun vuoksi myös huomattavasti suositumman Yle Tampereen Facebook-sivuston sisällöille. Kolmannessa vaiheessa tehdään puolistrukturoituja teemahaastatteluita Yle Helsingin Facebook-julkaisuihin reagoineiden ihmisten kanssa.
Tässä opinnäytetyössä käy ilmi, että alueellisuudella on suuri merkitys siinä, kuinka tärkeäksi Yle Helsingin Facebook-julkaisut koetaan. Mitä lähemmäksi ihmistä julkaisu osuu, sen tärkeämpi se on. Myös julkaisun kellonaika ja muoto vaikuttavat olennaisesti.
Aineiston perusteella voi tehdä johtopäätöksen, että Yle Helsingin Facebook-sivustolle tulee tuottaa persoonallisempaa ja alueellista identiteettiä voimakkaammin korostavaa sisältöä. Aihevalinnoilla ja visuaalisuudella sekä suoralla markkinoinnilla sivustolle on saatava nuoria, aktiivisia verkonkäyttäjiä, jotka sitoutuessaan levittävät Yle Helsingin Facebook-sisältöjä omille verkostoilleen.