Esiintymisjännitys ja -valmennus pianonsoiton opetuksessa
Karjalainen, Edla (2017)
Karjalainen, Edla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720234
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan sitä, mitä esiintymisjännitys on, mistä esiintymisjännitys johtuu ja mitä sille voi tehdä. Tutkin myös esiintymispelkoa eli fobiaa sekä jännittämisen biologista pohjaa. Työssä tutkitaan kasvuympäristön ja temperamentin vaikutusta esiintymisjännitykseen. Esittelen käsitteet minäkuva ja itsetunto ja tutkin sitä, miten ne liittyvät esiintymisjännitykseen.
Opinnäytetyö sisältää harjoituksia joita voi käyttää esiintymisjännityksen tukena, esimerkiksi hengitys- ja rentoutusharjoituksia sekä mindfulness-harjoituksia. Näiden lisäksi tutkin mielikuvaharjoittelua eli mentaaliharjoittelua. Työ sisältää tutkimusta esiintymisjännityksestä ja esiintymisvalmennuksesta pianonsoiton ja -opetuksen näkökulmista. Lopuksi työssä on selvitetty lyhyesti oppimista ja sitä mitä aivoissamme tapahtuu oppiessamme.
Opinnäytetyö on kirjoitettu esiintymisjännitystä kokevia varten sekä opettajia varten tarkoituksena antaa tietoa aiheesta, sekä esitellä harjoituksia joita voi ottaa mukaan opettamiseen ja osaksi oppimisprosessia.
Opinnäytetyön lähdemateriaalina on käytetty kirjoja ja artikkeleita jotka käsittelevät jännitystä, esiintymistä, pianonsoittoa ja oppimista.
Opinnäytetyössä saatiin selville esimerkiksi se, että esiintymisjännitys on yleisin sosiaalinen pelko, sekä se, että jännityksellä on biologinen pohja. Lisäksi saatiin selville, että esiintymisjännitystä voi harjoittaa. Työssä saatiin selville myös erilaisia harjoituksia joita voi käyttää esiintymisjännityksen ja oppimisen tukena.
Opinnäytetyötä voi käyttää opettamisen apuna, jos haluaa tietoa esiintymisjännityksestä.
Opinnäytetyö sisältää harjoituksia joita voi käyttää esiintymisjännityksen tukena, esimerkiksi hengitys- ja rentoutusharjoituksia sekä mindfulness-harjoituksia. Näiden lisäksi tutkin mielikuvaharjoittelua eli mentaaliharjoittelua. Työ sisältää tutkimusta esiintymisjännityksestä ja esiintymisvalmennuksesta pianonsoiton ja -opetuksen näkökulmista. Lopuksi työssä on selvitetty lyhyesti oppimista ja sitä mitä aivoissamme tapahtuu oppiessamme.
Opinnäytetyö on kirjoitettu esiintymisjännitystä kokevia varten sekä opettajia varten tarkoituksena antaa tietoa aiheesta, sekä esitellä harjoituksia joita voi ottaa mukaan opettamiseen ja osaksi oppimisprosessia.
Opinnäytetyön lähdemateriaalina on käytetty kirjoja ja artikkeleita jotka käsittelevät jännitystä, esiintymistä, pianonsoittoa ja oppimista.
Opinnäytetyössä saatiin selville esimerkiksi se, että esiintymisjännitys on yleisin sosiaalinen pelko, sekä se, että jännityksellä on biologinen pohja. Lisäksi saatiin selville, että esiintymisjännitystä voi harjoittaa. Työssä saatiin selville myös erilaisia harjoituksia joita voi käyttää esiintymisjännityksen ja oppimisen tukena.
Opinnäytetyötä voi käyttää opettamisen apuna, jos haluaa tietoa esiintymisjännityksestä.