Ensihoitajaopiskelijan osaaminen vammapotilaan hoidossa ja osaamisen arviointi simulaatioharjoituksessa
Haapamäki, Annukka; Haapasalmi, Anniina; Kuurne, Juha; Lindqvist, Anssi (2017)
Lataukset:
Haapamäki, Annukka
Haapasalmi, Anniina
Kuurne, Juha
Lindqvist, Anssi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820292
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ensihoitajan vammapotilaan hoidossa edellytettävää osaamista, sekä simulaatio-opetuksen perusteita. Tarkoituksena on kuvauksen pohjalta kehittää Metropolia ammattikorkeakoulun ensihoidon tutkinto-ohjelman käyttöön simulaatio-opetustilanteessa käytettävä osaamisen arviointilomake, jolla voidaan mitata ensihoitajaopiskelijan osaamista kahden erityyppisen vammapotilaan hoidossa. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja yhtenäistää Metropolia Ammattikorkeakoulun ensihoidon tutkinto-ohjelman opiskelijoiden osaamista vammapotilaan hoidossa.
Opinnäytetyön tulos oli produkti, johon hyödynnettiin löyhästi kirjallisuuskatsauksen metodia teoriatiedon etsimisessä. Tilaajan tarpeesta, tiedonhaun tuloksista ja opinnäytetyön alkuperäisen tarkoituksen pohjalta työstettiin produkti, arviointilomake. Arviointilomake kehitettiin ensihoitajaopiskelijan osaamisen sekä simulaatio-oppimisen ja -arvioinnin tueksi.
Tavoitteena oli, että arviointilomakkeen avulla pystyttäisiin nykyistä paremmin kartoittamaan ensihoitajaopiskelijoiden osaamista vammapotilaan hoidossa sekä arvioimaan heidän suoriutumistaan simulaatio-opetustilanteissa. Yhtenäisen mittariston avulla pyritään lisäämään simulaatio-opetustilanteiden tasalaatuisuutta ja opiskelijoiden mahdollisuuksia oikeiden toimintatapojen oppimiseen. Opinnäyteprosessin aikana tuotettu arviointilomake on hyödynnettävissä niin simulaatio-opetuksessa opiskelijoiden osaamisen arvioinnissa kuin oman osaamisen arvioinnissa ja valmentautumisessa valtakunnallista loppukoetta varten.
Opinnäytetyön tulos oli produkti, johon hyödynnettiin löyhästi kirjallisuuskatsauksen metodia teoriatiedon etsimisessä. Tilaajan tarpeesta, tiedonhaun tuloksista ja opinnäytetyön alkuperäisen tarkoituksen pohjalta työstettiin produkti, arviointilomake. Arviointilomake kehitettiin ensihoitajaopiskelijan osaamisen sekä simulaatio-oppimisen ja -arvioinnin tueksi.
Tavoitteena oli, että arviointilomakkeen avulla pystyttäisiin nykyistä paremmin kartoittamaan ensihoitajaopiskelijoiden osaamista vammapotilaan hoidossa sekä arvioimaan heidän suoriutumistaan simulaatio-opetustilanteissa. Yhtenäisen mittariston avulla pyritään lisäämään simulaatio-opetustilanteiden tasalaatuisuutta ja opiskelijoiden mahdollisuuksia oikeiden toimintatapojen oppimiseen. Opinnäyteprosessin aikana tuotettu arviointilomake on hyödynnettävissä niin simulaatio-opetuksessa opiskelijoiden osaamisen arvioinnissa kuin oman osaamisen arvioinnissa ja valmentautumisessa valtakunnallista loppukoetta varten.