Graafinen ohjeisto markkinoinnin ja brändin tueksi : Case Yritys X
Katajakoski, Henrietta (2017)
Lataukset:
Katajakoski, Henrietta
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820289
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on graafisen ohjeiston teko rakennusalan pienyritykselle. Kohdeyrityksellä ei ole ollut muutamaan vuoteen graafista ohjeistoa käytössä. Yrityksen visuaalinen ilme ei ole ollut yhtenäinen ja tarve ohjeistolle on ollut tiedossa jo muutaman vuoden ajan. Yrityksen visuaalisen ilmeen tulisi uuden ohjeiston avulla kuvastaa laadukkaita, tyylikkäitä sekä ajattomia tuotteita, yrityksen visiota sekä ottaa huomioon yrityksen tärkeimmät kohderyhmät. Yhtenäisen ilmeen lisäksi ohjeiston tulisi nopeuttaa ja helpottaa markkinointimateriaalien tekoa. Yrityksen markkinointia tehdään myös ulkoistetusti, joten ohjeisto helpottaisi myös yhteistyökumppaneiden työntekoa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käyn aluksi läpi teoriaa brändistä, ja kerron mitä mahdollisuuksia brändi tarjoaa yritykselle. Tämän jälkeen käyn läpi, miten yrityksen visuaalinen ilme ja graafinen ohjeisto ovat osa yrityksen visuaalista markkinointia ja miten graafisen ohjeiston eri osat tukevat yrityksen viestintää. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta aloitin opinnäytetyön käytännön osuuden ja tutustuin kohdeyritykseni visioon, vanhoihin markkinointimateriaaleihin, tuotteisiin sekä kohderyhmiin. Näiden perusteella aloin tehdä ohjeistoa luonnostellen Adoben eri ohjelmilla ja tehden lopullisen ohjeiston Adoben InDesignilla Pdf-muotoon sekä siitä printatun version.
Graafisen ohjeiston kokoaminen kohdeyritykselle onnistui erinomaisesti, ja projekti eteni suunnitellusti ja ongelmitta. Ohjeistosta tehtiin painettu sekä sähköinen versio. Ohjeisto on helpottanut työntekoa ja toimii jatkossa tukena muulle markkinoinnille. Jatkotoimenpiteenä yrityksen vanhatkin markkinointimateriaalit tulisi päivittää ohjeiston mukaisiksi. Kohdeyritykseltä puuttuu sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja jatkotoimenpiteenä suosittelen tekemään yritykselle myös sosiaalisen median suunnitelman graafista ohjeistoa tukena käyttäen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käyn aluksi läpi teoriaa brändistä, ja kerron mitä mahdollisuuksia brändi tarjoaa yritykselle. Tämän jälkeen käyn läpi, miten yrityksen visuaalinen ilme ja graafinen ohjeisto ovat osa yrityksen visuaalista markkinointia ja miten graafisen ohjeiston eri osat tukevat yrityksen viestintää. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta aloitin opinnäytetyön käytännön osuuden ja tutustuin kohdeyritykseni visioon, vanhoihin markkinointimateriaaleihin, tuotteisiin sekä kohderyhmiin. Näiden perusteella aloin tehdä ohjeistoa luonnostellen Adoben eri ohjelmilla ja tehden lopullisen ohjeiston Adoben InDesignilla Pdf-muotoon sekä siitä printatun version.
Graafisen ohjeiston kokoaminen kohdeyritykselle onnistui erinomaisesti, ja projekti eteni suunnitellusti ja ongelmitta. Ohjeistosta tehtiin painettu sekä sähköinen versio. Ohjeisto on helpottanut työntekoa ja toimii jatkossa tukena muulle markkinoinnille. Jatkotoimenpiteenä yrityksen vanhatkin markkinointimateriaalit tulisi päivittää ohjeiston mukaisiksi. Kohdeyritykseltä puuttuu sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja jatkotoimenpiteenä suosittelen tekemään yritykselle myös sosiaalisen median suunnitelman graafista ohjeistoa tukena käyttäen.