Sadutuksesta käytäntöön : lasten osallisuutta vahvistamassa varhaiskasvatuksessa
Laaksonen, Saara (2017)
Laaksonen, Saara
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120653
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee sadutusta menetelmänä lasten osallisuuden vahvistamiselle varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli tuoda näkyväksi osallisuuden merkitys lapsille. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa varhaiskasvatuksen kentälle toimintamenetelmä, jota hyödyntämällä lasten toiveet, ajatukset ja kiinnostuksen kohteet voidaan ottaa huomioon varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opinnäytetyö toteutettiin Helsinkiläisessä päiväkodissa 5-vuotiaiden ryhmässä.
Opinnäytetyön keskeisimmät teoreettiset käsitteet olivat osallisuus, lasten osallisuus sekä sadutus. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Opinnäytetyö toteutettiin lasten projektina. Lapsia sadutettiin ensin yksilösadutuksella kolme kertaa. Sadutuksen tultua tutuksi lapsia sadutettiin vielä ryhmänä. Ryhmäsadutuksen tuotoksen pohjalta lapset askartelivat omat prinsessansa. Askartelutuokion jälkeen lapset pääsivät harjoittelemaan päiväkodin digikameran käyttöä ja kuvaamaan työnsä. Kuvaamisen jälkeen lapset saivat siirtää kuvat tietokoneelle sekä tulostaa ne itselleen kasvun kansioihinsa. Projektin lopuksi lasten kanssa arvioitiin projektin onnistumista keskustelemalla.
Projektin kaikki vaiheet onnistuivat erittäin hyvin. Lapset innostuivat satujen kertomisesta, he osallistuivat sadutushetkiin aktiivisesti sekä motivoituivat kertomaan satuja sadutustuokioiden ulkopuolellakin. Lasten kiinnostuksen kohteisiin liittynyt askartelu oli lasten mieleen ja he sitoutuivat toimintaan hyvin. Projektin aikana lapset oppivat kuuntelemaan toisiaan sekä antamaan tilaa muiden ajatuksille. Kokonaisuudessaan projektista tuli kattava esimerkki siitä, millä tavalla lasten osallisuutta pystytään vahvistamaan varhaiskasvatuksessa. Toivottavasti opinnäytetyö antaa vinkkejä varhaiskasvatuksessa työskenteleville lasten osallisuuden vahvistamisesta ja moni innostuisi sadutuksen käytöstä lasten äänen kuuluviin tuomiseksi.
Opinnäytetyön keskeisimmät teoreettiset käsitteet olivat osallisuus, lasten osallisuus sekä sadutus. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Opinnäytetyö toteutettiin lasten projektina. Lapsia sadutettiin ensin yksilösadutuksella kolme kertaa. Sadutuksen tultua tutuksi lapsia sadutettiin vielä ryhmänä. Ryhmäsadutuksen tuotoksen pohjalta lapset askartelivat omat prinsessansa. Askartelutuokion jälkeen lapset pääsivät harjoittelemaan päiväkodin digikameran käyttöä ja kuvaamaan työnsä. Kuvaamisen jälkeen lapset saivat siirtää kuvat tietokoneelle sekä tulostaa ne itselleen kasvun kansioihinsa. Projektin lopuksi lasten kanssa arvioitiin projektin onnistumista keskustelemalla.
Projektin kaikki vaiheet onnistuivat erittäin hyvin. Lapset innostuivat satujen kertomisesta, he osallistuivat sadutushetkiin aktiivisesti sekä motivoituivat kertomaan satuja sadutustuokioiden ulkopuolellakin. Lasten kiinnostuksen kohteisiin liittynyt askartelu oli lasten mieleen ja he sitoutuivat toimintaan hyvin. Projektin aikana lapset oppivat kuuntelemaan toisiaan sekä antamaan tilaa muiden ajatuksille. Kokonaisuudessaan projektista tuli kattava esimerkki siitä, millä tavalla lasten osallisuutta pystytään vahvistamaan varhaiskasvatuksessa. Toivottavasti opinnäytetyö antaa vinkkejä varhaiskasvatuksessa työskenteleville lasten osallisuuden vahvistamisesta ja moni innostuisi sadutuksen käytöstä lasten äänen kuuluviin tuomiseksi.