Asiakastyytyväisyyskysely näytteilleasettajille : case: Kallavesj' 2017 - messut
Korkala, Krista (2017)
Korkala, Krista
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220864
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantajana toimi Kuopion Pursiseura Ry. Työn tavoitteena oli selvittää näytteilleasettajien mielipiteitä ja näkemyksiä vuoden 2017 Kallavesj’-messuista. Aiempina vuosina asiakastyytyväisyyskysely oli tehty messujen kävijöille. 2017 kohteeksi valittin kysely näytteilleasettajille messujen kehittämistä varten.
Kallavesj’ – messuja on järjestetty vuodesta 1964 ja siitä on tullut varma kevään merkki Kuopiossa. Messujen historia on pitkä ja sen teema ja koko ovat laajentuneet vuosien myötä näyttelystä, Kuopio-hallissa järjestettäviin messuihin, missä vakiintuneeksi kävijämääräksi on tullut noin 25 000 vierailijaa.
Työn teoriaosiossa tarkastellaan b-to-b markkinoinnin merkitystä tapahtumanjärjestämisessä. Erityisesti mikä merkitys on henkilökohtaisella myyn-tityöllä ja asiakassuhteilla. Sekä käydään läpi näytteilleasettajan näkökulmaa messuille osallistumisesta, mitä se vaatii tapahtuman eri vaiheissa.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelman avulla. Vastaukset kerättiin messujen kolmantena päivänä tabletin avulla, jolla näytteilleasettajat saivat täyttää sähköisen kyselylomakkeen. Lisäksi kyselyn linkki lähetettiin yritysten sähköposteihin niille, jotka eivät tapahtuman aikana siihen vastanneet. Kysely oli avoinna 2. 4.- 16.4.2017. Kysymykset olivat pääsääntöisesti strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 135 näytteilleasettajasta 68 näytteilleasettajaa.
Työn tulokset antoivat paljon hyviä vastauksia. Saadut vastaukset olivat pääsäntöiseti positiivisia ja vastaajat olivat kokeneet tapahtuman menneen hyvin. Suurin osa vastaajista oli päätynyt osallistumaan Kallavesj’ – mes-suille aiempien vuosien osallistumisen perusteella. 60 näytteilleasettajaa 135:stä suosittelisi messuille osallistumis-ta muillekin alan toimijoille ja yli 55 vastaajaa olisi kiinnostunut osallistumaan messuille uudestaan. Avoimissa kysymyksissä vastaajilla oli mahdollisuus antaa kehitysideoita messuihin liittyen ja uusia ideoita saatiin sitä kautta. Kyselyn vastaukset eivät ole julkisia.
Kallavesj’ – messuja on järjestetty vuodesta 1964 ja siitä on tullut varma kevään merkki Kuopiossa. Messujen historia on pitkä ja sen teema ja koko ovat laajentuneet vuosien myötä näyttelystä, Kuopio-hallissa järjestettäviin messuihin, missä vakiintuneeksi kävijämääräksi on tullut noin 25 000 vierailijaa.
Työn teoriaosiossa tarkastellaan b-to-b markkinoinnin merkitystä tapahtumanjärjestämisessä. Erityisesti mikä merkitys on henkilökohtaisella myyn-tityöllä ja asiakassuhteilla. Sekä käydään läpi näytteilleasettajan näkökulmaa messuille osallistumisesta, mitä se vaatii tapahtuman eri vaiheissa.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelman avulla. Vastaukset kerättiin messujen kolmantena päivänä tabletin avulla, jolla näytteilleasettajat saivat täyttää sähköisen kyselylomakkeen. Lisäksi kyselyn linkki lähetettiin yritysten sähköposteihin niille, jotka eivät tapahtuman aikana siihen vastanneet. Kysely oli avoinna 2. 4.- 16.4.2017. Kysymykset olivat pääsääntöisesti strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 135 näytteilleasettajasta 68 näytteilleasettajaa.
Työn tulokset antoivat paljon hyviä vastauksia. Saadut vastaukset olivat pääsäntöiseti positiivisia ja vastaajat olivat kokeneet tapahtuman menneen hyvin. Suurin osa vastaajista oli päätynyt osallistumaan Kallavesj’ – mes-suille aiempien vuosien osallistumisen perusteella. 60 näytteilleasettajaa 135:stä suosittelisi messuille osallistumis-ta muillekin alan toimijoille ja yli 55 vastaajaa olisi kiinnostunut osallistumaan messuille uudestaan. Avoimissa kysymyksissä vastaajilla oli mahdollisuus antaa kehitysideoita messuihin liittyen ja uusia ideoita saatiin sitä kautta. Kyselyn vastaukset eivät ole julkisia.