Sosiaalisen median markkinointistrategia : Case: GC Sportswear Oy
Rasi, Henna (2017)
Rasi, Henna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120605
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä esitetään sosiaalisen median strategia vaatteiden maahantuonti yritykselle GC Sportswearille. Työssä perehdyttiin sosiaaliseen mediaan ja kuinka B2B yritys voi hyödyntää sosiaalista mediaa osana liiketoimintaa. Tutkimuksen tekemisen aikana opinnäytetyön tekijä työskenteli yrityksessä ja oli mukana sosiaalisen median strategian suunnittelussa, toteutuksessa ja seurannassa case yrityksessä.
Markkinoinnin ja sosiaalisen median vaikutusta B2B-yrityksiin tarkasteltiin kirjallisuuden, tutkimuksien, internetlähteiden avulla. Teoriaosuudessa kerrotaan sosiaalisesta mediasta ja sen palveluiden tuomista mahdollisuuksista. Työssä selvitetään myös sosiaalisen median hyötyjä ja haasteita B2B-yritykselle, sekä millaisia eroja on B2B - ja B2C sosiaalisen median markkinoinnissa. Opinnäytetyössä toteutettiin benchmarking-menetelmällä case yrityksen tytäryhtiöiden sosiaalisen median käyttöä, jotta saatiin näkemys, miten muut saman alan yritykset ovat hyödyntäneet sosiaalista mediaa, sekä millaista sisältöä he sinne tuottavat ja kuinka usein.
Työn tavoitteena oli luoda case yrityksen ensimmäinen sosiaalisen median kanava ja toteuttaa strategian mukaista sisältöä kanavaan sekä kehittää sisältöä. Sosiaalisen median strategian tuloksena case-yrityksen käyttöön valikoitui Facebook- sekä YouTube -palvelut, joiden valintoja kanaviksi perustellaan työssä. Opinnäytetyö kuvaa yrityksen sosiaalisen median strategian rakentumisen prosessia.
Opinnäytetyössä ehdotetaan konkreettisia toimenpiteitä strategian toteuttamiseksi ja jatkojalostamiseksi, jotta case yritys voi kehittää sosiaalisen median markkinointia.
Markkinoinnin ja sosiaalisen median vaikutusta B2B-yrityksiin tarkasteltiin kirjallisuuden, tutkimuksien, internetlähteiden avulla. Teoriaosuudessa kerrotaan sosiaalisesta mediasta ja sen palveluiden tuomista mahdollisuuksista. Työssä selvitetään myös sosiaalisen median hyötyjä ja haasteita B2B-yritykselle, sekä millaisia eroja on B2B - ja B2C sosiaalisen median markkinoinnissa. Opinnäytetyössä toteutettiin benchmarking-menetelmällä case yrityksen tytäryhtiöiden sosiaalisen median käyttöä, jotta saatiin näkemys, miten muut saman alan yritykset ovat hyödyntäneet sosiaalista mediaa, sekä millaista sisältöä he sinne tuottavat ja kuinka usein.
Työn tavoitteena oli luoda case yrityksen ensimmäinen sosiaalisen median kanava ja toteuttaa strategian mukaista sisältöä kanavaan sekä kehittää sisältöä. Sosiaalisen median strategian tuloksena case-yrityksen käyttöön valikoitui Facebook- sekä YouTube -palvelut, joiden valintoja kanaviksi perustellaan työssä. Opinnäytetyö kuvaa yrityksen sosiaalisen median strategian rakentumisen prosessia.
Opinnäytetyössä ehdotetaan konkreettisia toimenpiteitä strategian toteuttamiseksi ja jatkojalostamiseksi, jotta case yritys voi kehittää sosiaalisen median markkinointia.