Creating hair for a 3D character with Autodesk Maya, XGen and RenderMan
Kamula, Inka (2017)
Kamula, Inka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220780
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä teen 3D hahmolle hiukset lyhyt animaatioon. Käyttäen ohjelmistoja: Autodesk Maya, XGen ja RenderMan. Maya toimii 3D työtilana hiusten muotoilusta kuvantamiseen. XGen:illä generoin ja muotoilen yksittäiset hiukset. Animoin hiukset dynaamisen simulaation keinoin Mayan työkaluilla. Sävytän ja kuvannan hiukset käyttäen RenderMan:iä. Lopputuloksena on melkein realistiset hiukset tietokoneella tehtyyn animaatioon.
Työnkulku on mahdollisimman suoralinjainen. Ensin selitän ohjelmisto valintani, sittenaloitus tiedostoon jo asettamani asetukset ja elementit. Tämän jälkeen siirryn hiusten tekoon ja työvaiheiden selittämiseen. Lopuksi pohdin lopputulosta ja kuinka parantaisin sitä.
Työnkulku on mahdollisimman suoralinjainen. Ensin selitän ohjelmisto valintani, sittenaloitus tiedostoon jo asettamani asetukset ja elementit. Tämän jälkeen siirryn hiusten tekoon ja työvaiheiden selittämiseen. Lopuksi pohdin lopputulosta ja kuinka parantaisin sitä.