Lapset liikkeelle : Saarenputaan päiväkodin toiminnan kehittäminen liikunnallisemmaksi
Nikkarinen, Tero (2017)
Nikkarinen, Tero
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120526
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on verrata miten liikunnan määrän lisääminen ja istumisen vähentäminen merkitsee lasten motorisille taidoille. Opinnäytetyön tavoitteena on päiväkodin toiminnan kehittäminen niin, että se tukee lasten motoristen taitojen oppimista ja liikuntasuositusten mukainen liikunta täyttyisi lapsilla. Opinnäytetyön tavoitteena on, että mahdollisimman moni lapsi liikkuisi vähintään liikuntasuositusten mukaisesti.
Opinnäytetyö on määrällinen tutkimus. Tutkimuksessa mitattiin 39 lapsen motorisia taitoja KTK-testin avulla. KTK-testissä on neljä osiota, jotka ovat tasapainoilu takaperin, esteen yli kinkkaus, sivuttaishyppely ja sivuittaissiirtyminen. Lisäksi näiden osioiden perusteella saadaan kokonaistulos ja lapsen motoristen taitojen taso. Tutkimus toteutettiin Saarenputaan päiväkodin esikoululaisille. Päiväkodin kaksi esikouluryhmää jaettiin koe- ja kontrolliryhmäksi. Tutkimuksen tulosten analysointi toteutettiin IBM SPSS -ohjelman avulla.
Tulosten mukaan aktiivisempi päiväohjelma kehitti lasten motorisia taitoja paremmin kuin aikaisempi päiväohjelma. Merkittävimmät muutokset tuloksissa olivat tasapainoilu takaperin ja esteen yli kinkkaus testeissä sekä kokonaispis-teissä. Tasapainoilu takaperin testissä koeryhmän tulokset parantuivat keski-määrin 13 % (p=0,006) ja tulos on tilastollisesti merkitsevä. Esteen yli kinkkaus testissä koeryhmän tulokset parantuivat keskimäärin 30,1 % (p=0,001) ja tulos on tilastollisesti erittäin merkitsevä. Kokonaispisteet parantuivat koeryhmässä keskimäärin 11,3 % (p=0,001) ja tulos on tilastollisesti erittäin merkitsevä. Koe-ryhmän lapsien motoristen taitojen kokonaispisteissä tapahtui kaikilla tulosten paranemista, kun taas kontrolliryhmän lasten tuloksissa osalla tulokset heik-kenivät.
Tuloksia voidaan hyödyntää päiväkotien toiminnan kehittämissä niin, että päiväkodin toiminta tukisi optimaalisesti lasten motorista kehitystä ja motoristen taitojen oppimista. Lasten liikuntamäärät ovat pudonneet vuosien saatossa ja motoriset taidot samalla huonontuneet. Varhaiskasvatuksen rooli tulee olemaan merkittävä lasten motoristen taitojen kannalta ja sen vuoksi päiväkotien pitäisi panostaa tulevaisuudessa lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukemiseen. Etenkin lasten motoristen taitojen ja motorisen kehityksen tukeminen tulisi ottaa kehityskohteeksi.
Opinnäytetyö on määrällinen tutkimus. Tutkimuksessa mitattiin 39 lapsen motorisia taitoja KTK-testin avulla. KTK-testissä on neljä osiota, jotka ovat tasapainoilu takaperin, esteen yli kinkkaus, sivuttaishyppely ja sivuittaissiirtyminen. Lisäksi näiden osioiden perusteella saadaan kokonaistulos ja lapsen motoristen taitojen taso. Tutkimus toteutettiin Saarenputaan päiväkodin esikoululaisille. Päiväkodin kaksi esikouluryhmää jaettiin koe- ja kontrolliryhmäksi. Tutkimuksen tulosten analysointi toteutettiin IBM SPSS -ohjelman avulla.
Tulosten mukaan aktiivisempi päiväohjelma kehitti lasten motorisia taitoja paremmin kuin aikaisempi päiväohjelma. Merkittävimmät muutokset tuloksissa olivat tasapainoilu takaperin ja esteen yli kinkkaus testeissä sekä kokonaispis-teissä. Tasapainoilu takaperin testissä koeryhmän tulokset parantuivat keski-määrin 13 % (p=0,006) ja tulos on tilastollisesti merkitsevä. Esteen yli kinkkaus testissä koeryhmän tulokset parantuivat keskimäärin 30,1 % (p=0,001) ja tulos on tilastollisesti erittäin merkitsevä. Kokonaispisteet parantuivat koeryhmässä keskimäärin 11,3 % (p=0,001) ja tulos on tilastollisesti erittäin merkitsevä. Koe-ryhmän lapsien motoristen taitojen kokonaispisteissä tapahtui kaikilla tulosten paranemista, kun taas kontrolliryhmän lasten tuloksissa osalla tulokset heik-kenivät.
Tuloksia voidaan hyödyntää päiväkotien toiminnan kehittämissä niin, että päiväkodin toiminta tukisi optimaalisesti lasten motorista kehitystä ja motoristen taitojen oppimista. Lasten liikuntamäärät ovat pudonneet vuosien saatossa ja motoriset taidot samalla huonontuneet. Varhaiskasvatuksen rooli tulee olemaan merkittävä lasten motoristen taitojen kannalta ja sen vuoksi päiväkotien pitäisi panostaa tulevaisuudessa lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukemiseen. Etenkin lasten motoristen taitojen ja motorisen kehityksen tukeminen tulisi ottaa kehityskohteeksi.