Asiakastyytyväisyyskysely : case Wanhan Kulman Puoti
Hyttinen, Hanne (2017)
Hyttinen, Hanne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321157
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli asiakastyytyväisyyskyselyn laatiminen ja toteuttaminen Joensuussa sijaitsevalle lähi- ja luomuruokakauppa Wanhan Kulman Puodille. Kyselyssä tutkittiin asiakkaiden tyytyväisyyttä kaupan tarjoamiin tuotteisiin ja palveluihin ja sitä, miksi he ostavat lähi- ja luomuruokaa. Tavoitteena oli, että tulosten perusteella Wanhan Kulman Puodin toimintaa voitaisiin kehittää.
Lähi- ja luomuruoan käyttö on etenkin viime vuosina yleistynyt, samalla kun hyvinvointi ja vastuullisuus ovat nousseet trendeiksi. Samoin kuin hyvän palvelun arvostus on noussut. Työn teoreettinen viitekehys käsittelee lähi- ja luomuruokaa, palvelun laatua, asiakastyytyväisyyttä sekä sen tutkimista.
Tutkimus oli kvantitatiivinen, eli määrällinen, kyselytutkimus. Se toteutettiin Webropol-kyselytyökalulla interne-tissä ja kyselyn osoite jaettiin Wanhan Kulman Puodin Facebook-sivulla. Kysely oli avoinna 2.-15.10.2017. Tuona aikana vastauksia kyselyyn kertyi 41 kappaletta. Tulosten perusteella asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä Wanhan Kulman Puodin palveluun ja tuotteisiin, eikä tutkimuksessa löytynyt mitään selkeää epäkohtaa. Toiveita tuli uu-sista elintarvikkeista, mm. tuoreista marjoista ja lihoista. Pääosa asiakkaista on noin 30–49-vuotiaita naisia ja he ostavat lähi- ja luomuruokaa muun muassa ruoan puhtauden ja ekologisuuden vuoksi ja kokevat ongelmaksi ns. tavallista ruokaa korkeamman hinnan.
Lähi- ja luomuruoan käyttö on etenkin viime vuosina yleistynyt, samalla kun hyvinvointi ja vastuullisuus ovat nousseet trendeiksi. Samoin kuin hyvän palvelun arvostus on noussut. Työn teoreettinen viitekehys käsittelee lähi- ja luomuruokaa, palvelun laatua, asiakastyytyväisyyttä sekä sen tutkimista.
Tutkimus oli kvantitatiivinen, eli määrällinen, kyselytutkimus. Se toteutettiin Webropol-kyselytyökalulla interne-tissä ja kyselyn osoite jaettiin Wanhan Kulman Puodin Facebook-sivulla. Kysely oli avoinna 2.-15.10.2017. Tuona aikana vastauksia kyselyyn kertyi 41 kappaletta. Tulosten perusteella asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä Wanhan Kulman Puodin palveluun ja tuotteisiin, eikä tutkimuksessa löytynyt mitään selkeää epäkohtaa. Toiveita tuli uu-sista elintarvikkeista, mm. tuoreista marjoista ja lihoista. Pääosa asiakkaista on noin 30–49-vuotiaita naisia ja he ostavat lähi- ja luomuruokaa muun muassa ruoan puhtauden ja ekologisuuden vuoksi ja kokevat ongelmaksi ns. tavallista ruokaa korkeamman hinnan.