Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ensimmäisellä luokalla olevien lasten pelot kouluterveydenhuollon näytteenotossa : analysointi piirustusmenetelmällä

Rinne, Elisa; Partanen, Nina (2017)

 
Avaa tiedosto
Partanen_Nina_Rinne_Elisa.pdf (1.018Mt)
Lataukset: 


Rinne, Elisa
Partanen, Nina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421355
Tiivistelmä
Ensimmäinen kouluvuosi on lapselle itsenäistymisen aikaa; lapsen elämänpiiri laajenee ja hän kokee päivän aikana paljon sellaista, mitä vanhemmat eivät näe. 6¬–7-vuotiaalla on usein myös erilaisia pelkoja, ja aiemmin hyvin sujuneet asiat voivat yhtäkkiä tuntua vaikeilta. Tutkimukset lasten peloista perustuvat yleensä aikuisten olettamuksiin siitä, mikä tekee lapsesta pelokkaan. Vanhemman käsitys lapsen kokemasta pelosta on kuitenkin usein erilainen verrattuna lapsen todelliseen kokemukseen. Hyvä tapa saada informaatiota lasten peloista onkin kysyä niistä lapselta itseltään. Jos lasta ei oteta huomioon, ei voida ymmärtää hänen omia kokemuksiaan.

Tässä opinnäytetyössä selvitettiin ensimmäisellä luokalla olevien lasten pelkoja kouluterveydenhuollon näytteenottoon liittyen piirustusmenetelmää käyttäen. Aineisto koostui 39:stä Nilsiän Yhtenäiskoulun ensimmäisen luokan oppilaan piirustuksesta ja piirustusten mittarina käytettiin Child Drawing: (CD:H) -pistetaulukkoa. CD:H -pistetaulukko arvioidaan kolmea piirustusten osa-aluetta: A-osiossa arvioidaan kuvan minä-hahmoa, toimintaa, värejä, kuvan asettelua, ympäristöä sekä piirustusjälkeä (1–130 pistettä), B-osiossa kuvan osoittamaa ahdistuneisuutta (0–50 pistettä) ja C-osiossa kuvan yleisilmettä (1–10 pistettä). Tulosten tulkinnassa pelon taso on jaettu viiteen luokkaan: erittäin alhaiseen (alle 20 pistettä), alhaiseen (21–40 pistettä), keskimääräiseen (41–60 pistettä), keskimääräistä korkeampaan (61–80 pistettä) ja korkeaan (yli 81 pistettä). Toimeksiantaja työssä oli Nilsiän Yhtenäiskoulu.

Aineistoksi saatiin kerättyä tietoa lapsista, joiden pelon taso oli alhaista tai keskimääräistä. 54 prosenttia lapsista koki alhaista sekä 41 prosenttia keskimääräistä pelkoa. Vain viisi prosenttia lapsista koki keskimääräistä korkeammaksi luokiteltua pelkoa ja erittäin alhaista tai korkeaa pelon tasoa ei ilmennyt lainkaan. Lasten piirustuksissa eniten esille nousivat hoitohenkilökunta, tunteet hoitotoimenpiteet ja tilat. Tuloksia voidaan hyödyntää koulussa kertomalla lapsille enemmän kouluterveydenhuollosta, siihen liittyvistä tutkimuksista sekä puhumalla lasten mahdollisista epärealistista peloista. Lapsen pelko on yhteydessä moniin tekijöihin ja huolellisella valmistautumisella voidaan vähentää lasten pelkoja kouluterveydenhuollon näytteenottossa, jolloin myös hoidon laatu paranee.
¬¬
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste