Video musiikin markkinoinnissa
Roulamo, Mikko (2017)
Roulamo, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421295
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia digitaalisen viestinnän, sosiaalisen median ja erityisesti videon roolia musiikin markkinoinnissa. Opinnäytetyö oli Universal Musicin toimeksianto, ja työn toiminnallinen osuus koostui kohdeyrityksen YouTube-kanavalle kehitetystä ohjelmaformaatista. Koska kohdeyrityksen YouTube-kanavan potentiaalia ei ollut yrityksen mielestä hyödynnetty riittävästi viime vuosina, toimeksiantajan tavoitteena oli luoda uusi ohjelmaformaatti osana laajempaa markkinointistrategiaa ja näin kasvattaa yrityksen YouTube-kanavaa ja aktivoida siellä jo olemassa olevia seuraajia. Opinnäytetyöstä on hyötyä lukijalle, joka on kiinnostunut musiikin markkinoinnista ja videon roolista sosiaalisessa mediassa. Kohdeyritys koki hyötyvänsä digitaalisen markkinointiviestinnän tutkimuksesta ja videon rooli musiikin markkinoinnissa selkeytyi tutkimuksen myötä. Kohdeyritys hyötyi myös uuden videokonseptin suunnittelusta ja toteutuksesta sekä YouTube-kanavan elävöittämisestä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee digitaalista markkinointiviestintää ja sisältömarkkinointia musiikkialalla. Videon roolia tarkastellaan erityisesti sosiaalisen median kanavien näkökulmasta, ja musiikkialan käytetyimmät julkaisualustat esitellään yleisellä tasolla. Teoriaosuudessa käsitellään toiminnallisen osuuden eli YouTuben ohjelmaformaatin lähtökohdat ja tavoitteet sekä julkaisualustat ja -aikataulu. Lopuksi arvioidaan projektin onnistumista ja annettujen tavoitteiden toteutumista. Viitekehyksenä käytetään digitaalisen markkinointiviestinnän kirjallisuutta sekä musiikkialan ammattilaisten haastatteluja. Lisäksi tietoa etsitään musiikkialaa, digitaalista markkinointia sekä visuaalista viestintää käsittelevistä sähköisistä lähteistä.
Teoreettisen viitekehyksen lisäksi opinnäytetyö sisältää yritykselle tehtävän toiminnallisen osuuden, joka koostuu uuden ohjelman konseptisuunnittelusta, markkinoinnin suunnittelusta, sosiaalisen median strategiasta sekä videotuotannosta ja sen jälkituotannosta. Formaatin suunnittelu ja toteutus aloitettiin lokakuussa 2017 ja sen tuotannossa oli mukana opinnäytetyön tekijän eli projektipäällikön lisäksi viisi muuta Universal Musicin työntekijää. Ohjelmaformaatti löytyy yrityksen YouTube-kanavalta nimellä ”Eino ja Aapeli Show”. Opinnäytetyön tekijällä oli päävastuu projektin toteutumisesta ja hänen tuotannollisiin tehtäviinsä kuuluivat videon käsikirjoitus, ohjaus, kuvaus, editointi ja värimäärittely.
Toteutettu formaatti on osa laajempaa markkinointistrategiaa, joten työn varsinainen tulos on nähtävissä vasta kesällä 2018. Opinnäytetyön ja ohjelmaformaatin valmistuessa sekä opinnäytetyön tekijä että toimeksiantaja kokivat työn teoreettisen osuuden olevan kohdeyritykselle tulevaisuuden kannalta hyödyllinen, ja että uuden ohjelmaformaatin idea ja toteutus olivat onnistuneita – jo viikossa YouTube-kanava oli saanut 150 uutta seuraajaa ja videota oli katsottu yli 20 tuhatta kertaa. Jo olemassa olevista ei-aktiivisista seuraajista oli tavoitettu noin 4000 käyttäjää formaatin myötä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee digitaalista markkinointiviestintää ja sisältömarkkinointia musiikkialalla. Videon roolia tarkastellaan erityisesti sosiaalisen median kanavien näkökulmasta, ja musiikkialan käytetyimmät julkaisualustat esitellään yleisellä tasolla. Teoriaosuudessa käsitellään toiminnallisen osuuden eli YouTuben ohjelmaformaatin lähtökohdat ja tavoitteet sekä julkaisualustat ja -aikataulu. Lopuksi arvioidaan projektin onnistumista ja annettujen tavoitteiden toteutumista. Viitekehyksenä käytetään digitaalisen markkinointiviestinnän kirjallisuutta sekä musiikkialan ammattilaisten haastatteluja. Lisäksi tietoa etsitään musiikkialaa, digitaalista markkinointia sekä visuaalista viestintää käsittelevistä sähköisistä lähteistä.
Teoreettisen viitekehyksen lisäksi opinnäytetyö sisältää yritykselle tehtävän toiminnallisen osuuden, joka koostuu uuden ohjelman konseptisuunnittelusta, markkinoinnin suunnittelusta, sosiaalisen median strategiasta sekä videotuotannosta ja sen jälkituotannosta. Formaatin suunnittelu ja toteutus aloitettiin lokakuussa 2017 ja sen tuotannossa oli mukana opinnäytetyön tekijän eli projektipäällikön lisäksi viisi muuta Universal Musicin työntekijää. Ohjelmaformaatti löytyy yrityksen YouTube-kanavalta nimellä ”Eino ja Aapeli Show”. Opinnäytetyön tekijällä oli päävastuu projektin toteutumisesta ja hänen tuotannollisiin tehtäviinsä kuuluivat videon käsikirjoitus, ohjaus, kuvaus, editointi ja värimäärittely.
Toteutettu formaatti on osa laajempaa markkinointistrategiaa, joten työn varsinainen tulos on nähtävissä vasta kesällä 2018. Opinnäytetyön ja ohjelmaformaatin valmistuessa sekä opinnäytetyön tekijä että toimeksiantaja kokivat työn teoreettisen osuuden olevan kohdeyritykselle tulevaisuuden kannalta hyödyllinen, ja että uuden ohjelmaformaatin idea ja toteutus olivat onnistuneita – jo viikossa YouTube-kanava oli saanut 150 uutta seuraajaa ja videota oli katsottu yli 20 tuhatta kertaa. Jo olemassa olevista ei-aktiivisista seuraajista oli tavoitettu noin 4000 käyttäjää formaatin myötä.