Somestrategialla yhteisöllisyyttä ja tuloksia viestintään ja markkinointiin : Kulttuuritehdas Korjaamo
Ojala, Jenna (2017)
Ojala, Jenna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421238
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön ensisijainen tarkoitus oli toimeksiantajayrityksen, Kulttuuritehdas Korjaamon, sosiaalisen median strategian luominen. Toissijainen tarkoitus oli selventää sosiaalisen median roolia yritysten viestinnässä ja markkinoinnissa. Työn aihe muotoutui yrityksen selkeästä tarpeesta ja tekijän henkilökohtaisesta mielenkiinnosta. Sosiaalisen median strategia toteutettiin erillisenä tiedostonaan visuaaliseen muotoon ja se esitellään tässä raportissa niiltä osin, kuin se on salassapitosyistä suotavaa.
Opinnäytetyötä työstettiin keväästä 2017 syksyyn 2017. Tekijä on työskennellyt toimeksiantajayrityksessä elokuusta 2016 lähtien markkinointiviestinnän koordinaattorina ja etenkin sosiaalisen median sisällönsuunnittelun ja -tuotannon parissa. Opinnäytetyötä tehtiin käytännön kokemusten kautta ja lisäksi tutkittiin strategiaan liittyvää alan kirjallisuutta ja seurattiin ammattiblogeja ja markkinoinnin alan sekä sosiaalisen median kanavien uudistuksia yleisesti. Etenkin Facebook on markkinoinnin työkaluna todella tehokas ja jatkuvasti päivittyvä, siksi sitä seurattiin tarkimmin. Verkkojulkaisut toimivat työssä päälähteinä, sillä sosiaaliseen mediaan liittyvää kirjallisuutta on huomattavan vähän ja sana vanhenee todella nopeasti kanavien päivittyessä jatkuvasti. Somestrategia rakennettiin pitkään jatkuneen datan analysoinnin ja tulosten seurannan pohjalta sekä teorian opiskelun jälkeen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi somestrategia, joka sisältää strategian tavoitteet, somen kohderyhmät, tone of voicen, tietoa budjetista ja osaamisen ylläpidosta, kriisiviestinnän ohjeistuksen, tietoa benchmarkeista ja sosiaalisen median kanavien priorisoinnista ja tulosten raportoinnista. Yhteisöllisyyden kasvattaminen on yritykselle tärkeä tavoite ja sitä käsitellään strategiassa tehostetusti. Lisäksi strategiassa käsitellään kanavakohtaisesti lähtötilanteita, yleisöä, onnistumisia ja epäonnistumisia sekä työnjakoa ja annetaan kehitysehdotuksia jatkoa varten. Todettuja kehitysehdotuksia tekijä voi hyödyntää omassa työssään ja strategia jaetaan myös yrityksen sisällä somen parissa työskenteleville henkilöille malliksi ja ohjenuoraksi.
Johtopäätöksenä tehdylle työlle on sosiaalisen median suuri merkitys nykypäivän yritysviestinnässä. Sosiaalisessa mediassa viestiminen ja markkinointi kaipaavat yhtälailla suunnitelmallisuutta kuin yritystoiminnan muutkin osa-alueet, jotta sitä voidaan tehdä huolellisesti ja tavoitteet huomioiden.
Opinnäytetyötä työstettiin keväästä 2017 syksyyn 2017. Tekijä on työskennellyt toimeksiantajayrityksessä elokuusta 2016 lähtien markkinointiviestinnän koordinaattorina ja etenkin sosiaalisen median sisällönsuunnittelun ja -tuotannon parissa. Opinnäytetyötä tehtiin käytännön kokemusten kautta ja lisäksi tutkittiin strategiaan liittyvää alan kirjallisuutta ja seurattiin ammattiblogeja ja markkinoinnin alan sekä sosiaalisen median kanavien uudistuksia yleisesti. Etenkin Facebook on markkinoinnin työkaluna todella tehokas ja jatkuvasti päivittyvä, siksi sitä seurattiin tarkimmin. Verkkojulkaisut toimivat työssä päälähteinä, sillä sosiaaliseen mediaan liittyvää kirjallisuutta on huomattavan vähän ja sana vanhenee todella nopeasti kanavien päivittyessä jatkuvasti. Somestrategia rakennettiin pitkään jatkuneen datan analysoinnin ja tulosten seurannan pohjalta sekä teorian opiskelun jälkeen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi somestrategia, joka sisältää strategian tavoitteet, somen kohderyhmät, tone of voicen, tietoa budjetista ja osaamisen ylläpidosta, kriisiviestinnän ohjeistuksen, tietoa benchmarkeista ja sosiaalisen median kanavien priorisoinnista ja tulosten raportoinnista. Yhteisöllisyyden kasvattaminen on yritykselle tärkeä tavoite ja sitä käsitellään strategiassa tehostetusti. Lisäksi strategiassa käsitellään kanavakohtaisesti lähtötilanteita, yleisöä, onnistumisia ja epäonnistumisia sekä työnjakoa ja annetaan kehitysehdotuksia jatkoa varten. Todettuja kehitysehdotuksia tekijä voi hyödyntää omassa työssään ja strategia jaetaan myös yrityksen sisällä somen parissa työskenteleville henkilöille malliksi ja ohjenuoraksi.
Johtopäätöksenä tehdylle työlle on sosiaalisen median suuri merkitys nykypäivän yritysviestinnässä. Sosiaalisessa mediassa viestiminen ja markkinointi kaipaavat yhtälailla suunnitelmallisuutta kuin yritystoiminnan muutkin osa-alueet, jotta sitä voidaan tehdä huolellisesti ja tavoitteet huomioiden.