Eristyksen hallinta isossa eristyksettömässä hemodialyysisalissa : kosketus- ja suojaeristys
Pasanen, Sonja (2010)
Pasanen, Sonja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108642
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on suunnitella ja toteuttaa henkilöstökoulutus uusimpaan tutkimusnäyttöön perustuen. Infektioiden syntyriskejä tarkastellaan suoja- ja kosketuseristykseen rajattuna isossa eristyksettömässä hemodialyysihoito- ympäristössä. Tämä työ on Metropolia Ammattikorkeakoulun ja HUS, HYKS medisiinisen tulosyksikön Nefrologian klinikan - Musili Ry ja Turun Yliopiston Hoitotieteenlaitos infektiosairaalan klinikan kanssa, osa vuonna 2007 alkanutta projektia.
Mitä enemmän potilaalle annetaan puolustusjärjestelmää häiritsevää hoitoa, sen oleellisempaa on, ettei terveydenhuollon henkilöstö omalla tietämättömyydellään, altista potilaita, hoitoon liittyville infektioille. Panostus infektiotorjunnan koulutukseen on oleellinen lähtökohta hoitoon liittyvien infektioiden vähentämiseksi.
Munuaistautipotilaat ovat alttiita saamaan infektioita, koska heidän vastustuskykynsä on alhainen perussairauden vuoksi ja hoito vaatii laskimoyhteyden avaamista pitkäksi aikaa. AV fisteli infektioita rekisteröitiin vuonna 2000 HYKS:n nefrologian klinikassa noin yksi kahtatuhatta dialyysihoitoa kohti. Hemodialyysihoidossa on tärkeää turvata potilaiden hyvä ja turvallinen hoito. Merkittävää on infektioiden torjunta ja oikeanlainen eristystoiminta, joka muodostuu hoitoon osallistuvien ja potilaan omasta sekä ympäristön puhtaudesta.
Koulutustapahtumassa tarkoituksena on kuvailla mikrobien ja eristyksen merkitystä aseptiikan hallinnassa hemodialyysihoidossa. Koulutuksessa esitellään viimeisimpään näyttöön perustuvan hoitotyön tuloksia ja tavoitteena on keskustelemalla saada aikaan oivalluksia tulosten käytännöllisestä merkityksestä. Käsitteet ja näkemykset perustuvat kognitiiviseen oppimiskäsitykseen ja psykologiseen toiminnan teoriaan, jotka kuvaavat oppimista mielekkääksi, tavoitteelliseksi, mallien ja tiedollisten rakenteiden muodostamista, luovasti. Engeström, Yrjö (1984:50.) sanoo tietojen, taitojen ja asenteiden syvätason oppimisen edellytyksenä on sisällöllinen opiskelumotivaatio ja sisällön jäsentäminen, joka onnistuu vain käyttäen hyväksi tiedollisia ristiriitoja sekä alkuperän ja periaatteen löytämistä. Kun ihminen ymmärtää yleisen perusperiaatteen mikrobien synnystä, riskeistä ja kontaminoitumisriskeistä isossa eristyksettömässä salissa ja riskin infektioiden synnylle, on hänellä mahdollisuus annetun tiedon avulla muovata käytöstään, asenteitaan oikeaan suuntaan ongelmatilanteen vastaan tullessa.
Mitä enemmän potilaalle annetaan puolustusjärjestelmää häiritsevää hoitoa, sen oleellisempaa on, ettei terveydenhuollon henkilöstö omalla tietämättömyydellään, altista potilaita, hoitoon liittyville infektioille. Panostus infektiotorjunnan koulutukseen on oleellinen lähtökohta hoitoon liittyvien infektioiden vähentämiseksi.
Munuaistautipotilaat ovat alttiita saamaan infektioita, koska heidän vastustuskykynsä on alhainen perussairauden vuoksi ja hoito vaatii laskimoyhteyden avaamista pitkäksi aikaa. AV fisteli infektioita rekisteröitiin vuonna 2000 HYKS:n nefrologian klinikassa noin yksi kahtatuhatta dialyysihoitoa kohti. Hemodialyysihoidossa on tärkeää turvata potilaiden hyvä ja turvallinen hoito. Merkittävää on infektioiden torjunta ja oikeanlainen eristystoiminta, joka muodostuu hoitoon osallistuvien ja potilaan omasta sekä ympäristön puhtaudesta.
Koulutustapahtumassa tarkoituksena on kuvailla mikrobien ja eristyksen merkitystä aseptiikan hallinnassa hemodialyysihoidossa. Koulutuksessa esitellään viimeisimpään näyttöön perustuvan hoitotyön tuloksia ja tavoitteena on keskustelemalla saada aikaan oivalluksia tulosten käytännöllisestä merkityksestä. Käsitteet ja näkemykset perustuvat kognitiiviseen oppimiskäsitykseen ja psykologiseen toiminnan teoriaan, jotka kuvaavat oppimista mielekkääksi, tavoitteelliseksi, mallien ja tiedollisten rakenteiden muodostamista, luovasti. Engeström, Yrjö (1984:50.) sanoo tietojen, taitojen ja asenteiden syvätason oppimisen edellytyksenä on sisällöllinen opiskelumotivaatio ja sisällön jäsentäminen, joka onnistuu vain käyttäen hyväksi tiedollisia ristiriitoja sekä alkuperän ja periaatteen löytämistä. Kun ihminen ymmärtää yleisen perusperiaatteen mikrobien synnystä, riskeistä ja kontaminoitumisriskeistä isossa eristyksettömässä salissa ja riskin infektioiden synnylle, on hänellä mahdollisuus annetun tiedon avulla muovata käytöstään, asenteitaan oikeaan suuntaan ongelmatilanteen vastaan tullessa.