Potilasvahinkoilmoitus käsittelyn prosessikuvaus
Anttonen, Satu (2017)
Anttonen, Satu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121020425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121020425
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuvaa potilasvahinkoilmoituksen prosessin kulkua HUS Naistentaudit -ja synnytykset tulosyksikössä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kyseisessä tulosyksikössä työskentelevät prosessin käsittelyyn osallistuvat esimiehet, sihteeri sekä potilasasiamies. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: Miten potilasvahinkoilmoituksen käsittelyprosessi etenee HUS Naistentaudit ja synnytykset tulosyksikössä? Miten potilasvahinkoilmoituksen käsittelyprosessia voisi kehittää?
Opinnäytetyönaineisto kerättiin haastatteluin. Tulokset esitellään laadullisen tutkimuksen menetelmin käyttäen suoria lainauksia haastatteluaineistosta. Haastatteluihin osallistui prosessin käsittelyn kulkuun osallistuvat sihteeri sekä viisi esimiestä. Näiden lisäksi haastateltiin yhtä potilasasiamiestä antamaan näkökulmaa potilasasiamiehen työn kautta nousseista aiheista potilasvahinkoilmoituksen prosessin kulussa potilaan näkökulmasta. Tutkimustuloksissa nousi esiin potilasvahinkoilmoituksen käsittelyn olevan pitkä ja monivaiheinen. Haasteiksi nostettiin viranomaistaholta asetettu käsittelyn tiukka aikaraja, potilasvahinkoilmoituksen jakelu isossa organisaatiossa sekä vastineisiin kirjallisen vastauksen laatiminen. Prosessin monimutkaisuus ja pitkäksi venyvät käsittelyajat nousivat esiin myös aiemmissa tutkimuksissa. Kehittämiskohteeksi taas nousi erityisesti potilasasiakirjoihin kirjaamisen tasalaatuisuus ja sen (kirjaamisen/asiakirjojen) asiasisältö.
Nyt saatujen tulosten kautta pystyttiin nykyinen prosessin kulku auki kirjoittamaan ja sitä kautta luomaan selkeä prosessikuvaus potilasvahinkoilmoituksen käsittelystä tutkitussa tulosyksikössä. Tutkimustulosten pohjalta on mahdollista jatkossa luoda ohjeet vastineisiin käsittelyä varten, jolloin käsittelyaika lyhenisi, käsittely olisi sujuvampi , vähemmän resursseja vievää sekä tasalaatuista. Tilastojen valossa potilasvahinkoilmoitukset ovat noususuuntaisia ja potilaat ovat paremmin tietoisia oikeuksistaan. Jatkotutkimuksena voisi tutkia potilasvahinkoilmoituksen käsittelyä potilaan näkökulmasta ja potilasvahinkoilmoituksen jättöön vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyönaineisto kerättiin haastatteluin. Tulokset esitellään laadullisen tutkimuksen menetelmin käyttäen suoria lainauksia haastatteluaineistosta. Haastatteluihin osallistui prosessin käsittelyn kulkuun osallistuvat sihteeri sekä viisi esimiestä. Näiden lisäksi haastateltiin yhtä potilasasiamiestä antamaan näkökulmaa potilasasiamiehen työn kautta nousseista aiheista potilasvahinkoilmoituksen prosessin kulussa potilaan näkökulmasta. Tutkimustuloksissa nousi esiin potilasvahinkoilmoituksen käsittelyn olevan pitkä ja monivaiheinen. Haasteiksi nostettiin viranomaistaholta asetettu käsittelyn tiukka aikaraja, potilasvahinkoilmoituksen jakelu isossa organisaatiossa sekä vastineisiin kirjallisen vastauksen laatiminen. Prosessin monimutkaisuus ja pitkäksi venyvät käsittelyajat nousivat esiin myös aiemmissa tutkimuksissa. Kehittämiskohteeksi taas nousi erityisesti potilasasiakirjoihin kirjaamisen tasalaatuisuus ja sen (kirjaamisen/asiakirjojen) asiasisältö.
Nyt saatujen tulosten kautta pystyttiin nykyinen prosessin kulku auki kirjoittamaan ja sitä kautta luomaan selkeä prosessikuvaus potilasvahinkoilmoituksen käsittelystä tutkitussa tulosyksikössä. Tutkimustulosten pohjalta on mahdollista jatkossa luoda ohjeet vastineisiin käsittelyä varten, jolloin käsittelyaika lyhenisi, käsittely olisi sujuvampi , vähemmän resursseja vievää sekä tasalaatuista. Tilastojen valossa potilasvahinkoilmoitukset ovat noususuuntaisia ja potilaat ovat paremmin tietoisia oikeuksistaan. Jatkotutkimuksena voisi tutkia potilasvahinkoilmoituksen käsittelyä potilaan näkökulmasta ja potilasvahinkoilmoituksen jättöön vaikuttavia tekijöitä.