Digitaalisten markkinointikanavien toimivuus : Case Stresstech Oy
Pelkonen, Aino (2017)
Pelkonen, Aino
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521572
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Stresstech Oy:n kanssa, joka toimii muun muassa auto-, ilmailu- ja koneteollisuudessa. Stresstech on kansainvälinen yritys, jonka asiakaskunta sijaitsee pääasiassa muualla kuin Suomessa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka toimivaa Stresstech Oy:n digitaalinen markkinointi on yrityksen asiakkaiden näkökulmasta. Opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka toimivia yrityksen sosiaalisen median kanavat sekä nettisivut ovat ja missä sosiaalisen median kanavissa asiakkaat haluaisivat tavoittaa Stresstechin. Opinnäyteyön tutkimusaihe on Stresstechille ajankohtainen, koska he haluavat kehittää digitaalista markkinointiaan ja tavoittaa asiakkaitaan esimerkiksi sosiaalisen median välityksellä. Tutkimus antaa ideoita mihin heidän tulisi kiinnittää huomiota digitaalisessa markkinoinnissaan asiakkaidensa näkökulmasta. Työ koostuu kolmesta osioista, joita ovat teoria-, tutkimus ja päätelmäosio.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään digitaalisen markkinoinnin kanavia, kuten sosiaalista mediaa, nettisivuja sekä hakukonemarkkinointia. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään digitaalisen markkinoinnin trendejä ja mittareita sekä B2B (Business-to-business) ja B2C (Business-to-consumer) –yritysten välisiä eroja digitaalisessa markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, kuinka hyvin asiakkaat tiesivät Stresstechin sosiaalisen median kanavista, kuinka toimivina asiakkaat pitivät yrityksen kotisivuja ja olisivatko asiakkaat halukkaita saamaan Stresstechiltä sähköpostimarkkinointia. Lisäksi tutkimuksen avulla selvitettiin asiakkaiden sosiaalisen median käyttötottumuksia työelämässä ja mitä sosiaalisen median kanavia he suosivat ammatillisessa mielessä. Tutkimusmenetelmänä tässä työssä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusta ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä Webropol –kyselyä. Sähköinen kyselylinkki lähetettiin sähköpostin välityksellä Stresstechin asiakkaille ja kysely oli auki kolmen viikon ajan.
Tutkimustulokset osoittavat, että Stresstechin suurin haaste on lisätä tunnettavuuttaan sosiaalisen median kanavissa ja tavoittaa siellä laajemmin asiakaskuntaansa. Yrityksen asiakkaat käyttivät sosiaalista mediaa työssään melko aktiivisesti ja Stresstechillä on olemassa tilit kaikissa niissä kanavissa, joiden avulla voitaisiin parhaiten tavoittaa asiakkaita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään digitaalisen markkinoinnin kanavia, kuten sosiaalista mediaa, nettisivuja sekä hakukonemarkkinointia. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään digitaalisen markkinoinnin trendejä ja mittareita sekä B2B (Business-to-business) ja B2C (Business-to-consumer) –yritysten välisiä eroja digitaalisessa markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, kuinka hyvin asiakkaat tiesivät Stresstechin sosiaalisen median kanavista, kuinka toimivina asiakkaat pitivät yrityksen kotisivuja ja olisivatko asiakkaat halukkaita saamaan Stresstechiltä sähköpostimarkkinointia. Lisäksi tutkimuksen avulla selvitettiin asiakkaiden sosiaalisen median käyttötottumuksia työelämässä ja mitä sosiaalisen median kanavia he suosivat ammatillisessa mielessä. Tutkimusmenetelmänä tässä työssä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusta ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä Webropol –kyselyä. Sähköinen kyselylinkki lähetettiin sähköpostin välityksellä Stresstechin asiakkaille ja kysely oli auki kolmen viikon ajan.
Tutkimustulokset osoittavat, että Stresstechin suurin haaste on lisätä tunnettavuuttaan sosiaalisen median kanavissa ja tavoittaa siellä laajemmin asiakaskuntaansa. Yrityksen asiakkaat käyttivät sosiaalista mediaa työssään melko aktiivisesti ja Stresstechillä on olemassa tilit kaikissa niissä kanavissa, joiden avulla voitaisiin parhaiten tavoittaa asiakkaita.