Leijonaliiga motivoinnin työkaluna
Pääkkö, Aki; Karvinen, Olli (2017)
Pääkkö, Aki
Karvinen, Olli
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821806
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Leijonaliiga motivoinnin työkaluna. Opinnäytetyö toteutettiin kehitystyönä Rainmaker Oy:lle. Tavoitteena oli löytää Rainmakerin luomasta Leijonaliigasta kehittämiskohteita. Leijonaliiga on Rainmakerin käyttämä myynnin motivoinnin työkalu, jolla pelillistetään myyntityötä. Opinnäytetyö keskittyy erityisesti face to face- ständimyyntiin.
Toimeksiantaja halusi selvittää, kuinka hyvin Leijonaliiga motivoi työtekijöitä tällä hetkellä. Kyselyllä selvitimme, kuinka hyvin työntekijät ymmärtävät Leijonaliiga-konseptin merkityksen. Opinnäytetyössä selvitettiin myös, minkä-laisia ongelmia työntekijät olivat löytäneet Leijonaliigasta.
Työssä tarkastelimme motivointia ja myynnin pelillistämistä eri lähteiden ja teorioiden avulla. Suurimman osan läh-teistä löysimme kirjallisuudesta ja verkkoaineistosta. Pyrimme käyttämään teoriaa apuna kehitysideoiden löytämi-sessä. Järjestimme koko Suomen laajuisen kyselyn Rainmakerin työntekijöille. Kyselystä etsimme kehitysideoita suoraan Leijonaliigan käyttäjiltä ja analysoimme vastauksia opinnäytetyössä. Työpajan järjestäminen Kuopion toimi-pisteessä oli myös hyvä keino löytää kehittämiskohteita. Työntekijöiden haastattelu ja kyselyssä vapaa sanallinen kohta, keräsi paljon hyviä näkökulmia Leijonaliigan toiminnasta.
Lopputuloksena opinnäytetyössä selvisi, että Rainmaker on onnistunut luomaan toimivan motivoinnin ja myynnin pelillistämisen työkalun. Selvästi suurin osa Leijonaliigan käyttäjistä kokevat Leijonaliigan erittäin motivoivana ja innostavana. Kuitenkaan se ei ole täydellinen ja kehitettävää on vielä paljon. Kehitystyön tuloksena toimieksiantaja voi ottaa Leijonaliigassa enemmän huomioon sen käyttäjien kokemuksia, ja kehittämään sitä entistäkin tehokkaam-maksi ja paremmaksi motivoinnin työkaluksi.
Toimeksiantaja halusi selvittää, kuinka hyvin Leijonaliiga motivoi työtekijöitä tällä hetkellä. Kyselyllä selvitimme, kuinka hyvin työntekijät ymmärtävät Leijonaliiga-konseptin merkityksen. Opinnäytetyössä selvitettiin myös, minkä-laisia ongelmia työntekijät olivat löytäneet Leijonaliigasta.
Työssä tarkastelimme motivointia ja myynnin pelillistämistä eri lähteiden ja teorioiden avulla. Suurimman osan läh-teistä löysimme kirjallisuudesta ja verkkoaineistosta. Pyrimme käyttämään teoriaa apuna kehitysideoiden löytämi-sessä. Järjestimme koko Suomen laajuisen kyselyn Rainmakerin työntekijöille. Kyselystä etsimme kehitysideoita suoraan Leijonaliigan käyttäjiltä ja analysoimme vastauksia opinnäytetyössä. Työpajan järjestäminen Kuopion toimi-pisteessä oli myös hyvä keino löytää kehittämiskohteita. Työntekijöiden haastattelu ja kyselyssä vapaa sanallinen kohta, keräsi paljon hyviä näkökulmia Leijonaliigan toiminnasta.
Lopputuloksena opinnäytetyössä selvisi, että Rainmaker on onnistunut luomaan toimivan motivoinnin ja myynnin pelillistämisen työkalun. Selvästi suurin osa Leijonaliigan käyttäjistä kokevat Leijonaliigan erittäin motivoivana ja innostavana. Kuitenkaan se ei ole täydellinen ja kehitettävää on vielä paljon. Kehitystyön tuloksena toimieksiantaja voi ottaa Leijonaliigassa enemmän huomioon sen käyttäjien kokemuksia, ja kehittämään sitä entistäkin tehokkaam-maksi ja paremmaksi motivoinnin työkaluksi.