Kohti ruokamaakuntaa 2020 : selvitys Kuopion alueen yritysten arvoista ja valmiudesta sitoutua European Region of Gastronomy -verkoston toimintaperiaatteisiin
Hinkkanen, Jenni (2017)
Hinkkanen, Jenni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921969
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tehdä haastattelututkimus, jossa tutkitaan Kuopion alueen matkailu- ja ravitsemisalan yritysten kiinnostusta European Region of Gastronomy –tunnustusta kohtaan sekä sitä, että kohtaavatko yritysten arvot tunnustuksen arvojen kanssa. Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: teoriaosuudesta ja empiirisestä osiosta. Empiirisessä osiossa käsittellään tutkimuksen toteutusta ja tuloksia sekä pohdintoja ja johtopäätöksiä. Teoriaosuu-dessa käsitellään työn keskeisimmät teoriat, kuvaillaan opinnäytetyöprosessin kulku sekä kerrotaan toimeksianta-jasta, ProAgria Pohjois-Savo ry:stä.
Työn keskeisimmät teoriat liittyvät European Region of Gastronomy -tunnustukseen ja siihen liittyviin hankkeisiin, vastuullisuuteen, lähiruokaan sekä ruokamatkailuun.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Työssä tutkimuskeinona on käytetty puo-listrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastatteluja toteutettiin yhteensä seitsemän kappaletta erilaisille matkailu- ja ravitsemisalan yrityksille Kuopion alueella. Teemahaastattelussa esitettiin yhteensä kaksitoista kysymystä, nel-jässä eri teemassa. Kysymykset ja teemat päätettiin yhdessä toimeksiantajani kanssa.
Työn keskeisimmät tulokset ovat tutkimuskysymyksiin saadut vastaukset sekä teemahaastatteluiden pohjalta tehdyt johtopäätökset. Haastatteluiden avulla saatiin selville, että European Region of Gastronomy on vielä hieman tunte-maton asia yrityksille. Haastatteluista selvisi myös, että Kuopion alueen yritykset ovat tietämättömyydestä huolimat-ta kiinnostuneita European Region of Gastronomy -tunnustuksesta. Tämän lisäksi saatiin selville, että yritysten aset-tamat arvot ja tunnuksen arvot kohtaavat jo nyt todella hyvin puhuttaessa vastuullisuudesta sekä paikallisruoan käyttöasteesta.
Työn keskeisimmät teoriat liittyvät European Region of Gastronomy -tunnustukseen ja siihen liittyviin hankkeisiin, vastuullisuuteen, lähiruokaan sekä ruokamatkailuun.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Työssä tutkimuskeinona on käytetty puo-listrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastatteluja toteutettiin yhteensä seitsemän kappaletta erilaisille matkailu- ja ravitsemisalan yrityksille Kuopion alueella. Teemahaastattelussa esitettiin yhteensä kaksitoista kysymystä, nel-jässä eri teemassa. Kysymykset ja teemat päätettiin yhdessä toimeksiantajani kanssa.
Työn keskeisimmät tulokset ovat tutkimuskysymyksiin saadut vastaukset sekä teemahaastatteluiden pohjalta tehdyt johtopäätökset. Haastatteluiden avulla saatiin selville, että European Region of Gastronomy on vielä hieman tunte-maton asia yrityksille. Haastatteluista selvisi myös, että Kuopion alueen yritykset ovat tietämättömyydestä huolimat-ta kiinnostuneita European Region of Gastronomy -tunnustuksesta. Tämän lisäksi saatiin selville, että yritysten aset-tamat arvot ja tunnuksen arvot kohtaavat jo nyt todella hyvin puhuttaessa vastuullisuudesta sekä paikallisruoan käyttöasteesta.