Strengthening Participation to Increase Physical Activeness of Children in Vaahtera Day Care Center : Planning Physical Education With 4 to 5 Year Old’s
Sikiö, Miska; Näsi, Mira (2017)
Sikiö, Miska
Näsi, Mira
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821766
Tiivistelmä
Lasten osallisuuden rooli varhaiskasvatuksessa on kasvanut uuden varhaiskasvatussuunnitelman tuomien muutosten myötä. Huoli lasten ja nuorten liikunnallisen aktiivisuuden laskusta viime vuosina sai meidät pohtimaan, voiko lasten liikuntamotivaatiota kasvattaa lisäämällä lasten osallisuutta liikuntatuokioiden suunnittelu –ja toteutusprosessissa.
Tämä opinnäytetyö on monimuotoinen, jossa osallisuuden sekä liikuntakasvatuksen teorioita yhdistämällä suunnittelimme liikuntakasvatusprojektin 4-6 vuotiaille lapsille. Yhteistyöpäiväkotina toimi liikuntapäiväkoti Vaahtera Jyväskylässä, josta pyydettiin kehittämään menetelmä, jolla lapset ilmaisevat toiveitaan koskien seuraavan toimintakauden liikuntakasvatusta. Kutsuimme lapset suunnittelemaan koko projektin kanssamme alusta loppuun, jotta kokonaisuudesta tulisi mahdollisimman lasten näköinen. Teemoitimme liikuntahetkemme kuitenkin sopimaan ikäryhmän vaatimuksille sopiviksi, mutta sisällön saivat lapset itse ideoida.
Arvioimme toimintaamme yhdessä lasten ja ohjaavan opettajan kanssa, jokaisen liikuntahetken jälkeen palautekeskusteluiden avulla. Projektin loputtua pidimme lasten kanssa pidemmän arviointikeskustelun koskien koko projektia sekä teimme kyselylomakkeen ohjaavalle opettajalle.
Lapset olivat aktiivisia toiminnan alusta loppuun ja lapsilähtöisen toiminnan rooli kasvoi, mitä pidemmälle etenimme projektissa. Liikuntahetkien sisältöön sekä omien toiveiden ilmaisuun lapset ideoivat vaivattomasti erilaisia keinoja. Ideoiden ilmaisussa päädyimme, ryhmäkeskustelun kautta, rakentamaan toiveiden postilaatikon, johon lapset saivat postittaa toiveensa kirjeiden muodossa.
Saamiemme palautteiden ja havaintojemme perusteella projektimme suurin hyöty oli lasten aloitteiden sekä liikunnallisen aktiivisuuden lisääntyminen päiväkodin arjessa. Omasta mielestämme onnistuimme erityisen hyvin osallistavan ilmapiirin luomisessa, joka johti yllämainittuihin tuloksiin. Yksilöiden huomioiminen oli suurin haaste jatkuvasti vaihtuvan ryhmän sekä lasten ikäeroista johtuvan epätasaisen taitotason vuoksi. Lasten innokkuus toimintaa kohtaan, kuitenkin vähensi yksilöiden eroavaisuuden merkitystä ja jokainen osallistuja sai positiivisia kokemuksia liikkumisesta projektin aikana.
Tämä opinnäytetyö on monimuotoinen, jossa osallisuuden sekä liikuntakasvatuksen teorioita yhdistämällä suunnittelimme liikuntakasvatusprojektin 4-6 vuotiaille lapsille. Yhteistyöpäiväkotina toimi liikuntapäiväkoti Vaahtera Jyväskylässä, josta pyydettiin kehittämään menetelmä, jolla lapset ilmaisevat toiveitaan koskien seuraavan toimintakauden liikuntakasvatusta. Kutsuimme lapset suunnittelemaan koko projektin kanssamme alusta loppuun, jotta kokonaisuudesta tulisi mahdollisimman lasten näköinen. Teemoitimme liikuntahetkemme kuitenkin sopimaan ikäryhmän vaatimuksille sopiviksi, mutta sisällön saivat lapset itse ideoida.
Arvioimme toimintaamme yhdessä lasten ja ohjaavan opettajan kanssa, jokaisen liikuntahetken jälkeen palautekeskusteluiden avulla. Projektin loputtua pidimme lasten kanssa pidemmän arviointikeskustelun koskien koko projektia sekä teimme kyselylomakkeen ohjaavalle opettajalle.
Lapset olivat aktiivisia toiminnan alusta loppuun ja lapsilähtöisen toiminnan rooli kasvoi, mitä pidemmälle etenimme projektissa. Liikuntahetkien sisältöön sekä omien toiveiden ilmaisuun lapset ideoivat vaivattomasti erilaisia keinoja. Ideoiden ilmaisussa päädyimme, ryhmäkeskustelun kautta, rakentamaan toiveiden postilaatikon, johon lapset saivat postittaa toiveensa kirjeiden muodossa.
Saamiemme palautteiden ja havaintojemme perusteella projektimme suurin hyöty oli lasten aloitteiden sekä liikunnallisen aktiivisuuden lisääntyminen päiväkodin arjessa. Omasta mielestämme onnistuimme erityisen hyvin osallistavan ilmapiirin luomisessa, joka johti yllämainittuihin tuloksiin. Yksilöiden huomioiminen oli suurin haaste jatkuvasti vaihtuvan ryhmän sekä lasten ikäeroista johtuvan epätasaisen taitotason vuoksi. Lasten innokkuus toimintaa kohtaan, kuitenkin vähensi yksilöiden eroavaisuuden merkitystä ja jokainen osallistuja sai positiivisia kokemuksia liikkumisesta projektin aikana.