Sähköautojen yleistymisen vaikutukset pienjänniteverkkoon
Sieppi, Aleksi (2017)
Sieppi, Aleksi
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821862
Tiivistelmä
Sähköautojen yleistyminen Suomessa on tekniikan kehittymisen ansiosta kas-vanut viimeisen vuosien aikana. Sähköautojen vähäisten kasvihuoneilmiötä aiheuttavien päästöjen johtuen, Suomen energia- ja ilmastostrategia on esittänyt suunnitelman nostaa sähköautojen määrää Suomessa 250 000:een vuoteen 2030 mennessä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sähköautojen yleistymisen vaikutuksia Rova-kaira Oy:n pienjänniteverkossa. Työn tarkoituksena oli selvittää tutkittujen pien-jänniteverkkojen nykyistä kuormitusta ja sen kasvua, kun sähköautojen lataus suoritetaan pistorasian välityksellä. Pienjänniteverkon kestävyyttä tutkittiin por-rastetusti, kun 30,50 ja 100 prosenttia kaikista käyttöpaikoista lataa sähköautoa samanaikaisesti. Tutkimus suoritettiin käyttämällä asiakkaiden todellisia etäluettavalta mittarilta saatuja tuntitehoja vuodelta 2016.
Opinnäytetyössä selvitettiin sähköautojen tekniikan eri muotoja, sähköajoneuvojen eri latausmenetelmiä sekä pienjänniteverkon rakennetta. Pienjänniteverkon suojausta tarkasteltiin sähköautojen tilapäisen latauksen kannalta, verkon nykyhetkisestä infrastruktuurista johtuen. Pienjänniteverkon suojauksessa tutkittiin muun muassa pienjännitejohdon ja jakelumuuntajan termistä kestoisuutta, lähtösulakkeiden kokoa sekä pienjännitejohdon jännitteenalenemaa. Opinnäytetyössä käytettiin internet- ja kirjallisia julkaisuja tiedonlähteenä.
Tutkimuksen tulokset antavat tulevaisuuden pienjänniteverkon suunnittelun ja uudelleen mitoituksen kannalta tärkeää pohjatietoa. Tutkimuksen perusteella voidaan arvioida pienjänniteverkon uudelleen mitoittamisen kannattavuus sähköautojen yleistymisen kannalta.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sähköautojen yleistymisen vaikutuksia Rova-kaira Oy:n pienjänniteverkossa. Työn tarkoituksena oli selvittää tutkittujen pien-jänniteverkkojen nykyistä kuormitusta ja sen kasvua, kun sähköautojen lataus suoritetaan pistorasian välityksellä. Pienjänniteverkon kestävyyttä tutkittiin por-rastetusti, kun 30,50 ja 100 prosenttia kaikista käyttöpaikoista lataa sähköautoa samanaikaisesti. Tutkimus suoritettiin käyttämällä asiakkaiden todellisia etäluettavalta mittarilta saatuja tuntitehoja vuodelta 2016.
Opinnäytetyössä selvitettiin sähköautojen tekniikan eri muotoja, sähköajoneuvojen eri latausmenetelmiä sekä pienjänniteverkon rakennetta. Pienjänniteverkon suojausta tarkasteltiin sähköautojen tilapäisen latauksen kannalta, verkon nykyhetkisestä infrastruktuurista johtuen. Pienjänniteverkon suojauksessa tutkittiin muun muassa pienjännitejohdon ja jakelumuuntajan termistä kestoisuutta, lähtösulakkeiden kokoa sekä pienjännitejohdon jännitteenalenemaa. Opinnäytetyössä käytettiin internet- ja kirjallisia julkaisuja tiedonlähteenä.
Tutkimuksen tulokset antavat tulevaisuuden pienjänniteverkon suunnittelun ja uudelleen mitoituksen kannalta tärkeää pohjatietoa. Tutkimuksen perusteella voidaan arvioida pienjänniteverkon uudelleen mitoittamisen kannattavuus sähköautojen yleistymisen kannalta.