Kokousasiakkuuksien kehittäminen Scandic Kuopiossa
Karttunen, Kirsi (2017)
Karttunen, Kirsi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922142
Tiivistelmä
Hotellien kokoustuotteet muistuttavat toisiaan, uutta kapasiteettia rakennetaan ja tiloja remontoidaan, joten kilpailuetujen saavuttamiseksi on investoitava erityisesti asiakassuhdetyöhön. Pitkäjänteisellä ja suunnitelmallisella
asiakkuuksien kehittämisellä voidaan luoda lujat, luottamukselliset ja kannattavat asiakassuhteet.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä Scandic Kuopiolle. Tavoitteena oli kvalitatiivisin menetelmin selvittää miten toimeksiantajayritys voisi kehittää omia kokousasiakkuuksiaan ja kuinka sen myyntipalvelun toimintaa pystyttäisiin tehostamaan.
Raportin teoriaosuudessa esitellään vuorovaikutuksen ja asiakastiedon tärkeyttä asiakassuhteen luomisessa, asiakassuhteen arvon mittaamisessa ja kestävän luottamuksen syntymisessä. Syvällisemmin käydään läpi asiakasuskollisuuden muodostumista, asiakastyytyväisyyden vaikutusta uskollisuuteen ja ostajan ja myyjän välisiä sidoksia. Teorian avulla tarkastellaan myös asiakassuhteiden hoitamisen haasteita sekä yksilöllisen yhteydenpidon ja kommunikoinnin merkitystä asiakkuuksien hoitosuunnitelmia laadittaessa.
Kehittämistyön tutkimuksellisena osana tehtiin kolme täsmäryhmähaastattelua, joiden kysymyksissä mukailtiin teoriaosuuden teemoja. Toissijaisena aineistona käytettiin toimeksiantajan kolmea erilaista asiakaskyselyä. Haastatteluissa ja kyselyissä vastaajina olivat kokouksia järjestävät business-to-business – asiakkaat. Tuloksista ilmeni, että kokousjärjestäjien luottamusta edistävät asiakkaan yksilöllinen huomioiminen, henkilökohtainen palvelu, tilannekohtaisten tarpeiden tunnistaminen ja hotellin kokouspalveluiden uudistumiskyky. Asioinnin myyntipalvelun kanssa haluttiin olevan helppoa ja nopeaa tapahtuen perinteisin menetelmin sähköpostilla ja puhelimella. Asiakasuskollisuutta edistävät onnistuneet palvelukokemukset, säännöllinen yhteydenpito, uutuuksien ja uusien ideoiden esittely sekä myyntipalvelun aktiivisuus ja joustavuus.
Johtopäätöksenä esitetään toimeksiantajalle kuusi uutta toimenpidettä asiakkuuksien kehittämiseksi.
asiakkuuksien kehittämisellä voidaan luoda lujat, luottamukselliset ja kannattavat asiakassuhteet.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä Scandic Kuopiolle. Tavoitteena oli kvalitatiivisin menetelmin selvittää miten toimeksiantajayritys voisi kehittää omia kokousasiakkuuksiaan ja kuinka sen myyntipalvelun toimintaa pystyttäisiin tehostamaan.
Raportin teoriaosuudessa esitellään vuorovaikutuksen ja asiakastiedon tärkeyttä asiakassuhteen luomisessa, asiakassuhteen arvon mittaamisessa ja kestävän luottamuksen syntymisessä. Syvällisemmin käydään läpi asiakasuskollisuuden muodostumista, asiakastyytyväisyyden vaikutusta uskollisuuteen ja ostajan ja myyjän välisiä sidoksia. Teorian avulla tarkastellaan myös asiakassuhteiden hoitamisen haasteita sekä yksilöllisen yhteydenpidon ja kommunikoinnin merkitystä asiakkuuksien hoitosuunnitelmia laadittaessa.
Kehittämistyön tutkimuksellisena osana tehtiin kolme täsmäryhmähaastattelua, joiden kysymyksissä mukailtiin teoriaosuuden teemoja. Toissijaisena aineistona käytettiin toimeksiantajan kolmea erilaista asiakaskyselyä. Haastatteluissa ja kyselyissä vastaajina olivat kokouksia järjestävät business-to-business – asiakkaat. Tuloksista ilmeni, että kokousjärjestäjien luottamusta edistävät asiakkaan yksilöllinen huomioiminen, henkilökohtainen palvelu, tilannekohtaisten tarpeiden tunnistaminen ja hotellin kokouspalveluiden uudistumiskyky. Asioinnin myyntipalvelun kanssa haluttiin olevan helppoa ja nopeaa tapahtuen perinteisin menetelmin sähköpostilla ja puhelimella. Asiakasuskollisuutta edistävät onnistuneet palvelukokemukset, säännöllinen yhteydenpito, uutuuksien ja uusien ideoiden esittely sekä myyntipalvelun aktiivisuus ja joustavuus.
Johtopäätöksenä esitetään toimeksiantajalle kuusi uutta toimenpidettä asiakkuuksien kehittämiseksi.