Changes in the Revised ISO 9001 Standard and their Effects on Audits
Ruostekoski, Antti (2017)
Ruostekoski, Antti
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922086
Tiivistelmä
Tutkimuksen aihe on toimeksiantajayrityksen antama. Standardit, laadunhallinta ja auditointi kuuluvat yrityksen jokapäiväiseen toimintaan. Työ keskittyy uudistettuun ISO 9001 laadunhallintajärjestelmiä koskevaan standardiin, sen muutoksiin ja haasteisiin. Haastavat toimittajaketjut, asiakkaiden entistä suuremmat odotukset sekä globalisaatio yritysmaailmassa luovat haasteita standardille. Tämä työ on rajattu koskemaan standardin suurimpia muutoksia ja niiden vaikutusta auditointiin.
Teoreettinen viitekehys koostuu ISO 9001:2015 standardin uudistuksista verrattuna edelliseen ISO 9001:2008 versioon. Standardin uudistusten tarkoituksena on varmistaa, että tuotteet ja palvelut vastaavat entistä paremmin asiakkaiden ja viranomaisten vaatimuksia. Laatu, laadunhallinta ja riskit ovat keskeisessä osassa uudistunutta standardia ja näin ollen teoriaosuudessa keskitytään myös näihin osa-alueisiin. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, koska niiden avulla saatiin paras mahdollinen kuva standardin muutoksista ja haasteista käytännön puolelta. Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta, koska käytettävissä oleva materiaali sekä tutkimuksen toteutus soveltui parhaiten kyseiseen tutkimusotteeseen.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että uudistunut ISO 9001:2015 standardi keskittyy oikeisiin osa-alueisiin, riskien ollessa kaiken perustana. Uudistunut standardi helpottaa auditointia ja tekee sen kulusta soljuvampaa. Voidaan myös huomata, että auditoijan tekemisen tapa on myös verrattavissa uuden standardin muutosten vaikutuksiin auditoinnin suhteen.
Teoreettinen viitekehys koostuu ISO 9001:2015 standardin uudistuksista verrattuna edelliseen ISO 9001:2008 versioon. Standardin uudistusten tarkoituksena on varmistaa, että tuotteet ja palvelut vastaavat entistä paremmin asiakkaiden ja viranomaisten vaatimuksia. Laatu, laadunhallinta ja riskit ovat keskeisessä osassa uudistunutta standardia ja näin ollen teoriaosuudessa keskitytään myös näihin osa-alueisiin. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, koska niiden avulla saatiin paras mahdollinen kuva standardin muutoksista ja haasteista käytännön puolelta. Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta, koska käytettävissä oleva materiaali sekä tutkimuksen toteutus soveltui parhaiten kyseiseen tutkimusotteeseen.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että uudistunut ISO 9001:2015 standardi keskittyy oikeisiin osa-alueisiin, riskien ollessa kaiken perustana. Uudistunut standardi helpottaa auditointia ja tekee sen kulusta soljuvampaa. Voidaan myös huomata, että auditoijan tekemisen tapa on myös verrattavissa uuden standardin muutosten vaikutuksiin auditoinnin suhteen.