Sähköisen palvelun kehittäminen osana diabetesta sairastavan henkilön omahoitoa Rovaniemen kaupungissa
Mikkola, Outi; Lähde, Hanna (2017)
Mikkola, Outi
Lähde, Hanna
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121721690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121721690
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysministeriön strategisena tavoitteena on tehostaa kansalaisten sähköistä asiointia ja Rovaniemen kaupungin kehittämisstrategian tavoitteena on kehittää sähköisiä palveluja terveydenhuollossa. Diabetesta sairastavien henki-löiden määrän lisääntyessä sähköisillä palveluilla voidaan vastata diabeteksesta johtuvaan lisääntyvään palvelutarpeen kasvuun henkilöstöresursseja lisäämättä.
Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa sähköinen palvelu diabetesta sairasta-van henkilön omahoidon tueksi. Tavoitteena on luoda joustava väylä asiointiin terveydenhuollon yksikön kanssa sekä saada asiakkaat sitoutumaan paremmin diabeteksen omahoitoon heidän hyvinvointiaan tukemalla. Parantuneen omahoi-don myötä pystytään tehokkaammin ennaltaehkäisemään diabeteksen liitännäis-sairauksien kehittymistä ja sitä kautta vähentämään terveyspalvelujen käyttöä.
Kehittämistyössä käytimme palvelumuotoilua ymmärtääksemme asiakkaiden odotuksia, tarpeita ja kokemuksia. Palvelumuotoilu on terveydenhuollossa lisään-tyvä tapa toteuttaa ja tuottaa asiakaslähtöisiä palveluja. Aineistonkeruu toteutet-tiin kehittäjäasiakkaille pidetyissä työpajoissa. Työpajoista saatu aineisto analy-soitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Kehittäjäasiakkaiden mukaan sähköisen palvelun täytyy olla tietoturvallinen ja luotettava, mutta myös helppokäyttöinen sekä joustavasti käytettävä. Oleellista heidän mukaansa oli myös sähköisen palvelun vuorovaikutteisuus. Sähköisen palvelun sisällöksi muodostui omahoidon seuranta, ohjaus ja tuki. Kehittäjäasiak-kaista jokainen ilmaisi halun tilata diabeteshoitotarvikkeita sähköisesti.
Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa sähköinen palvelu diabetesta sairasta-van henkilön omahoidon tueksi. Tavoitteena on luoda joustava väylä asiointiin terveydenhuollon yksikön kanssa sekä saada asiakkaat sitoutumaan paremmin diabeteksen omahoitoon heidän hyvinvointiaan tukemalla. Parantuneen omahoi-don myötä pystytään tehokkaammin ennaltaehkäisemään diabeteksen liitännäis-sairauksien kehittymistä ja sitä kautta vähentämään terveyspalvelujen käyttöä.
Kehittämistyössä käytimme palvelumuotoilua ymmärtääksemme asiakkaiden odotuksia, tarpeita ja kokemuksia. Palvelumuotoilu on terveydenhuollossa lisään-tyvä tapa toteuttaa ja tuottaa asiakaslähtöisiä palveluja. Aineistonkeruu toteutet-tiin kehittäjäasiakkaille pidetyissä työpajoissa. Työpajoista saatu aineisto analy-soitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Kehittäjäasiakkaiden mukaan sähköisen palvelun täytyy olla tietoturvallinen ja luotettava, mutta myös helppokäyttöinen sekä joustavasti käytettävä. Oleellista heidän mukaansa oli myös sähköisen palvelun vuorovaikutteisuus. Sähköisen palvelun sisällöksi muodostui omahoidon seuranta, ohjaus ja tuki. Kehittäjäasiak-kaista jokainen ilmaisi halun tilata diabeteshoitotarvikkeita sähköisesti.