Suunnitelmallisen brändin hyödyntämisen merkitys – Brändioppaan rakenne ja sisältö
Sorvali, Tiia (2017)
Sorvali, Tiia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022325
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee brändin merkitystä, erityisesti pk-yritysten ja aloittavien yritysten näkökulmasta. Työ avaa brändiä käsitteenä sekä sen johdonmukaiseen rakentamiseen ja johtamiseen liittyvää teoriaa. Näkökulmani aiheeseen korostaa brändin suunnitelmallisen muotoilun ja visuaalisen puolen merkitystä yritystoiminnan johtajana. Työn tarkoitus on tuoda selkeästi, kattavasti ja perustellusti esille, miksi yritysmaailma ja kulutus pyörivät brändien ympärillä, ja miksi jokaisen yrityksen on alusta saakka luotava itselleen niin ulkoisesti kuin sisäisestikin toimiva ja jatkuvasti kehittettävä brändi. Työn lopputuotteena syntyy rakenne ja sisältö brändioppaalle.
Työ toteutetaan toimeksiantona, ja toimeksiantajana toimii ammatillisen harjoittelupaikkani yritys (mainos- ja mark-kinointitoimisto). Näkökulma aiheeseen ja tarve opinnäytetyölle muodostui harjoitteluni aikana. Pohjatietona aihee-seen olen käyttänyt harjoitteluni aikana käytännössä koettua ja opittua tietoa. Pohjatiedon tueksi ja näkökulmien laajentamiseksi olen käyttänyt erilaisia verkko- ja kirjalähteitä.
Työ koostuu teoriaosiosta, jossa on käsitelty bränditeoriaa aina liiketoiminnan rakennuspalikoista brändin johtamiseen ja muotoiluun saakka. Teoriaosion pohjalta on laadittu rakenne ja sisältö tiiviille brändioppaalle. Opas tulee toimeksi-antajayritykseni liiketoiminnan kehittämisen tueksi sekä myynnin työkaluksi. Lisäksi siitä voivat hyötyä kaikki yrittäjät sekä muut brändäyksestä ja sen merkityksestä kiinnostuneet. Valmis tuotos tullaan julkaisemaan toimeksiantajan haluamissa kanavissa, kuten verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa.
Työ toteutetaan toimeksiantona, ja toimeksiantajana toimii ammatillisen harjoittelupaikkani yritys (mainos- ja mark-kinointitoimisto). Näkökulma aiheeseen ja tarve opinnäytetyölle muodostui harjoitteluni aikana. Pohjatietona aihee-seen olen käyttänyt harjoitteluni aikana käytännössä koettua ja opittua tietoa. Pohjatiedon tueksi ja näkökulmien laajentamiseksi olen käyttänyt erilaisia verkko- ja kirjalähteitä.
Työ koostuu teoriaosiosta, jossa on käsitelty bränditeoriaa aina liiketoiminnan rakennuspalikoista brändin johtamiseen ja muotoiluun saakka. Teoriaosion pohjalta on laadittu rakenne ja sisältö tiiviille brändioppaalle. Opas tulee toimeksi-antajayritykseni liiketoiminnan kehittämisen tueksi sekä myynnin työkaluksi. Lisäksi siitä voivat hyötyä kaikki yrittäjät sekä muut brändäyksestä ja sen merkityksestä kiinnostuneet. Valmis tuotos tullaan julkaisemaan toimeksiantajan haluamissa kanavissa, kuten verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa.