Satuhieronta tukena erityislapsiperheiden arjessa
Tikkanen-Sipola, Essi; Tarkka-Kiljander, Minttu (2017)
Tikkanen-Sipola, Essi
Tarkka-Kiljander, Minttu
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122222503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122222503
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvailla erityislapsiperheiden vanhempien kokemuksia siitä, miten satuhieronta tukee erityislapsiperheen vuorovaikutusta jaksamisen, läsnäolon ja osallisuuden näkökulmasta. Opinnäytetyömme tavoitteena oli syventää omaa ammatillista osaamistamme ja tuottaa tietoa Oulun seudun omaishoitajat ry:lle erityislapsiperheiden kokemuksista satuhieronnasta arjen tukimenetelmänä. Opinnäytetyön tilaaja voi hyödyntää tuloksia esimerkiksi satuhierontakurssin ja muun aiheeseen liittyvän toiminnan kehittämiseen (Oulun seudun omaishoitajat ry/ Tarina ja Kosketus Oy). Lisäksi opinnäytetyön tilaaja voi hyödyntää työn tuloksia satuhierontakurssin markkinoinnissa ja kohdentamisessa uusiin toimintaympäristöihin. Opinnäytetyömme tilaaja on Oulun seudun omaishoitajat ry ja saimme aiheen järjestön perhetoiminnan kehittäjältä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu satuhieronnasta ja perheen hyvinvointiin liittyvästä teoriasta. Käsittelemme satuhierontaan oleellisesti liittyvää kosketusta, vuorovaikutusta, sekä erityislapsiperheiden hyvinvointia.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen työ. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, joka toteutettiin ryhmä- ja puhelinhaastatteluna haastattelemalla Oulun seudun omaishoitajat ry:n Satuhieronta-kurssille syksyllä 2016 osallistuneita erityislapsiperheiden vanhempia. Haastatteluaineiston analysointimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Luokat, jotka aineiston analyysissa nousivat esiin, ovat: satuhieronta arjessa, osallisuus, jaksaminen, läsnäolo ja vanhempien ajatuksia palveluntuottajille.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että vanhemmat kokivat satuhieronnan hyvänä menetelmänä heidän perheensä arjessa. Satuhieronta oli muokkautunut vastaamaan perheiden yksilöllisiä tarpeita. Perheet käyttivät satuhierontaa erityisesti rauhoittumiseen, rentoutumiseen, kiireettömään yhdessäoloon sekä ristiriitatilanteiden purkamiseen.
Opinnäytetyössämme saimme kerättyä erityislapsiperheiden vanhempien kokemuksia satuhieronnasta. Satuhieronnan tutkimista voitaisiin jatkaa selvittämällä miten pidempikestoinen satuhierontakurssi vaikuttaa perheisiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu satuhieronnasta ja perheen hyvinvointiin liittyvästä teoriasta. Käsittelemme satuhierontaan oleellisesti liittyvää kosketusta, vuorovaikutusta, sekä erityislapsiperheiden hyvinvointia.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen työ. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, joka toteutettiin ryhmä- ja puhelinhaastatteluna haastattelemalla Oulun seudun omaishoitajat ry:n Satuhieronta-kurssille syksyllä 2016 osallistuneita erityislapsiperheiden vanhempia. Haastatteluaineiston analysointimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Luokat, jotka aineiston analyysissa nousivat esiin, ovat: satuhieronta arjessa, osallisuus, jaksaminen, läsnäolo ja vanhempien ajatuksia palveluntuottajille.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että vanhemmat kokivat satuhieronnan hyvänä menetelmänä heidän perheensä arjessa. Satuhieronta oli muokkautunut vastaamaan perheiden yksilöllisiä tarpeita. Perheet käyttivät satuhierontaa erityisesti rauhoittumiseen, rentoutumiseen, kiireettömään yhdessäoloon sekä ristiriitatilanteiden purkamiseen.
Opinnäytetyössämme saimme kerättyä erityislapsiperheiden vanhempien kokemuksia satuhieronnasta. Satuhieronnan tutkimista voitaisiin jatkaa selvittämällä miten pidempikestoinen satuhierontakurssi vaikuttaa perheisiin.