Lapin ELY-keskuksen maaseutuhallinnon asiakkaiden odotukset uudelta maakunnalta
Ahonen, Inka (2017)
Ahonen, Inka
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801011000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801011000
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuulla Lapin ELY-keskuksen asiakkaiden odotukset tulevalta uudelta maakunnalta. Tutkimustyön tarkoituksena oli saada selville, mitä asioita maaseutuhallinnon asiakkaat toivovat huomioitavan palveluiden järjestämisessä ja mitä säilyttämisen arvoista nykyisessä järjestelmässä on.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, mutta siinä on osia laadullisesta tutkimuksesta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi maaseutuhallinnon nykytilaa, aluehallinnon menneisyyttä ja tulevaisuutta. Lisäksi teoriaosuudessa kuvataan toimintaympäristöä, johon maakuntauudistus kytkeytyy.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä Webropol-kyselyllä. Se lähetettiin sähköpostitse aktiivisille maataloustuottajille ja yritys- ja hanketukien saajille. Molemmille ryhmille laadittiin yhteisen osion lisäksi myös omat kysymykset. Vastausprosentiksi muodostui 15 prosenttia. Tutkimustulokset esitetään sanallisesti ja kuvioiden avulla. Vastaajilla oli mahdollisuus vastata tiettyjen osioiden lopussa esitettyihin avoimiin kysymyksiin. Avoimet vastaukset teemoiteltiin ja niiden sisältö analysoitiin.
Tutkimustuloksista nousivat esille muun muassa tiedottamisen tärkeys ja tiedotuskanavan merkitys asiakaskunnan tavoittamisessa, byrokratian purkaminen ja hyvien toimintatapojen jatkaminen, lähipalveluiden säilyttäminen ja sähköisen asioinnin haasteet. Näistä asioista kumpuavat myös keskeisimmät kehittämiskohteet.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, mutta siinä on osia laadullisesta tutkimuksesta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi maaseutuhallinnon nykytilaa, aluehallinnon menneisyyttä ja tulevaisuutta. Lisäksi teoriaosuudessa kuvataan toimintaympäristöä, johon maakuntauudistus kytkeytyy.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä Webropol-kyselyllä. Se lähetettiin sähköpostitse aktiivisille maataloustuottajille ja yritys- ja hanketukien saajille. Molemmille ryhmille laadittiin yhteisen osion lisäksi myös omat kysymykset. Vastausprosentiksi muodostui 15 prosenttia. Tutkimustulokset esitetään sanallisesti ja kuvioiden avulla. Vastaajilla oli mahdollisuus vastata tiettyjen osioiden lopussa esitettyihin avoimiin kysymyksiin. Avoimet vastaukset teemoiteltiin ja niiden sisältö analysoitiin.
Tutkimustuloksista nousivat esille muun muassa tiedottamisen tärkeys ja tiedotuskanavan merkitys asiakaskunnan tavoittamisessa, byrokratian purkaminen ja hyvien toimintatapojen jatkaminen, lähipalveluiden säilyttäminen ja sähköisen asioinnin haasteet. Näistä asioista kumpuavat myös keskeisimmät kehittämiskohteet.