Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lasten positiivisen mielenterveyden mittareiden kartoitus

Heinänen, Heidi; Luukkonen, Antti (2017)

 
Avaa tiedosto
Heinanen_Heidi - Luukkonen_Antti.pdf (281.4Kt)
Lataukset: 


Heinänen, Heidi
Luukkonen, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801081124
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on lasten positiivisen mielenterveyden mittareiden kartoitus. Työ on osa Positiivisen mielenterveyden edistäminen lapsiperheissä -hanketta, joka toteutetaan yhdessä Metropolian ja Kymenlaakson ammattikorkeakoulujen kanssa.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla kartoittaa mitä positiivisen mielenterveyden mittareita on olemassa 0-18-vuotiaille lapsille ja miten positiivista mielenterveyttä voidaan arvioida. Tutkimuskysymyksenä meillä oli: miten lasten positiivista mielenterveyttä voidaan arvioida ja mitä mittareita sen arvioimiseen on olemassa?

Aineisto hankittiin suomen- ja englanninkielisistä tietokannoista vuonna 2017. Löysimme yhteensä 11 mittaria, joista teimme jokaisesta lyhyen esittelyn. Kokosimme kaikki mittarit taulukkoon, johon kirjasimme jokaisesta mittarista tutkittavien iän, tiedonkeruumenetelmän, tutkimukseen tarvittavan ajan ja mittarilla mitattavat määreet.

Mittareissa tutkittavien ikä sijoittui välille 0-18-vuotiaat lapset ja yleisin tiedonkeruumenetelmän muoto oli kyselylomake. Mittareiden mitattavat määreet koostuivat hyvin moninaisesta joukosta erilaisia käsitteitä, joiden avulla positiivista mielenterveyttä määritellään.

Mittareissa tyypillisin aineistokeruumenetelmä oli kyselylomake. 11 mittarista positiivista mielenterveyttä suoraan mittasi vain yksi mittari; Wardick-Edinburgh Mental Well-being Scale. Muut mittarit mittasivat jotain osa-aluetta, joka voitiin lukea kuuluvaksi positiiviseen mielenterveyteen. Mitattavia määreitä olivat muun muassa fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky, sosiaaliset taidot, stressinhallinta, itsekontrolli, empatia, optimismi, luottamus sekä pärjäävyys.

Lasten positiivisen mielenterveyden mittareita on vähän olemassa, joten lisätutkimusta ja erityisesti positiiviseen mielenterveyden osa-alueiden mittaamiseen kehitettyjä mittareita tarvitaan. Opinnäytetyömme tuloksia voivat hyödyntää erityisesti sosiaali– ja terveysalan ammattilaiset, alan opiskelijat sekä itse hanke.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste