Kirjastot kaikille : Oulun kaupunginkirjaston aluekirjastot saavutettavuuttaan kehittämässä
Soini, Mikko (2018)
Soini, Mikko
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801101178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801101178
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on rakennetun ympäristön ja aistiympäristön esteettömyyden sekä palveluiden saavutettavuuden arviointi Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjaston Haukiputaan, Kiimingin ja Oulunsalon aluekirjastoissa, jotka ovat opinnäytetyöni toimeksiantajat.
Laki yleisistä kirjastoista ja yhdenvertaisuuslaki ovat kirjastojen saavutettavuuden kehittämisen kannalta tärkeitä ja perussyy myös tämän opinnäytetyön tekemiseen. Keskeisimpänä tietoperustana olen hyödyntänyt uutta Yleisten kirjastojen saavutettavuussuositusta, josta laadin fyysisen esteettömyyden havainnointilomakkeet, joita käytin keväällä 2017. Kirjaston henkilöstöä varten tein kyselyt saavutettavuussuosituksen pohjalta. Aistiympäristön tarkastelussa hyödynsin Autismi- ja Aspergerliiton ja Satakunnan ammattikorkeakoulun yhdessä laatimaa Tilojen esteettömyyskartoitus aistit huomioiden -lomaketta, jonka avulla tein toisen havainnointikierroksen kaikkiin kirjastoihin. Tein opinnäytetyöni toiminnallisella menetelmällä, jossa hyödynsin Toiminnallinen opinnäytetyö -kirjaa.
Oulun aluekirjastojen saavutettavuuden tarkastelu kolmella eri tavalla eli havainnoimalla, mittaamalla ja kyselemällä oli mielekästä, koska kykenin vastaamaan suurimpaan osaan suosituksesta johdettavista kysymyksistä. Myös haastattelulomakkeiden analysointi tuki kuvaa kirjastojen saavutettavuuden tilanteesta. Huomasin, että saavutettavuuden aste riippuu paljon siitä, milloin kirjastorakennus on rakennettu. Toisaalta vanhankin kirjastorakennuksen saavutettavuutta voidaan kehittää edullisilla korjauksilla ja henkilöstön koulutuksilla. Saavutettavuussuositukseen pohjautuvat aktivoivat kysymykset ovat hyödynnettävissä muissa yleisissä kirjastoissa ja vastausten perusteella näkee myös helposti mitä kehitettävää voisi olla. Kokeilin täysin erilaista tapaa tarkastella kirjaston saavutettavuutta havainnoimalla aistiympäristöä. Koska aistiärsykkeet ovat kaikilla yksilöllisiä, niin havainnoinnin tulokset vaihtelevat, mutta eri aisteihin vaikuttavia asioita on syytä tarkkailla.
Laki yleisistä kirjastoista ja yhdenvertaisuuslaki ovat kirjastojen saavutettavuuden kehittämisen kannalta tärkeitä ja perussyy myös tämän opinnäytetyön tekemiseen. Keskeisimpänä tietoperustana olen hyödyntänyt uutta Yleisten kirjastojen saavutettavuussuositusta, josta laadin fyysisen esteettömyyden havainnointilomakkeet, joita käytin keväällä 2017. Kirjaston henkilöstöä varten tein kyselyt saavutettavuussuosituksen pohjalta. Aistiympäristön tarkastelussa hyödynsin Autismi- ja Aspergerliiton ja Satakunnan ammattikorkeakoulun yhdessä laatimaa Tilojen esteettömyyskartoitus aistit huomioiden -lomaketta, jonka avulla tein toisen havainnointikierroksen kaikkiin kirjastoihin. Tein opinnäytetyöni toiminnallisella menetelmällä, jossa hyödynsin Toiminnallinen opinnäytetyö -kirjaa.
Oulun aluekirjastojen saavutettavuuden tarkastelu kolmella eri tavalla eli havainnoimalla, mittaamalla ja kyselemällä oli mielekästä, koska kykenin vastaamaan suurimpaan osaan suosituksesta johdettavista kysymyksistä. Myös haastattelulomakkeiden analysointi tuki kuvaa kirjastojen saavutettavuuden tilanteesta. Huomasin, että saavutettavuuden aste riippuu paljon siitä, milloin kirjastorakennus on rakennettu. Toisaalta vanhankin kirjastorakennuksen saavutettavuutta voidaan kehittää edullisilla korjauksilla ja henkilöstön koulutuksilla. Saavutettavuussuositukseen pohjautuvat aktivoivat kysymykset ovat hyödynnettävissä muissa yleisissä kirjastoissa ja vastausten perusteella näkee myös helposti mitä kehitettävää voisi olla. Kokeilin täysin erilaista tapaa tarkastella kirjaston saavutettavuutta havainnoimalla aistiympäristöä. Koska aistiärsykkeet ovat kaikilla yksilöllisiä, niin havainnoinnin tulokset vaihtelevat, mutta eri aisteihin vaikuttavia asioita on syytä tarkkailla.